لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۰۷

تقدیم لایحه بودجه سال ۹۵ به مجلس


ساعاتی پس از انتشار بیانیه مشترک ایران و اتحادیه اروپا دربارهٔ به سرانجام رسیدن برجام در وین، حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، روز یکشنبه ۲۷ دی‌ماه با حضور در مجلس لایحه بودجه سال ۱۳۹۵ خورشیدی و لایحه برنامه ششم توسعه را به مجلس تقدیم کرد.

حجم بودجه سال ۹۵ که اولین بودجه پسا-برجامی است ۹۵۲ هزار میلیارد تومان، معادل حدود ۳۰۰ میلیارد دلار است.

آقای روحانی در مورد دلیل تأخیر ارایه این لوایح به مجلس گفت با توجه به در پیش بودن اعلام عملیاتی شدن برجام دولت مصلحت دید این لایحه را پس لغو تحریم‌ها به مجلس بدهد.

please wait

No media source currently available

0:00 0:04:57 0:00
لینک مستقیم

در لایحه بودجه سال آینده ارزش برابری هر دلار ۲۹۹۷ تومان محاسبه شده‌است. به گزارش خبرگزاری فارس سهم نفت در بودجه بیست و پنج درصد و سهم نفت در درآمدهای بودجه سال ۹۵ با رشدی هفده درصدی شصت و شش هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده‌است.

با توجه به تلاطم در بازارهای نفت در یک سال گذشته در لایحه بودجه سال ۹۵ قیمت هر بشکه نفت میان ۳۵ تا چهل دلار مبنای محاسبه قرار گرفته‌است.

آقای روحانی در سخنرانی خود در مجلس با برشمردن جهت‌گیری‌های اقتصادی دولت در دوران بعد از برجام مهم‌ترین این جهت‌گیری‌ها را جذب سرمایه‌گذاری خارجی خواند.

رئیس جمهوری ایران سیاست‌های تثبیت پولی و افزایش حجم سرمایه‌گذاری‌های عمرانی دولت را از دیگر جهت‌گیری‌های دولت در بودجه سال ۹۵ اعلام کرد.

آقای روحانی یکی از منابع تأمین هزینه‌های عمرانی را انتشار اوراق قرضه دولتی خواند.

وی به کارکنان دولت وعده داد که در چارچوب بودجه سال آینده حقوق آنان افزایش پیدا می‌کند.

رقم کل منابع عمومی بودجه سال آینده با رشد سیزده درصدی در مقایسه با سال جاری ۲۶۷ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده‌است.

برابر آیین‌نامه مجلس، دولت به دلیل تأخیر در ارایه به موقع لایحه بودجه به مجلس موظف است بودجه چند دوازدهمی به مجلس ارائه کند.

رئیس مجلس ابراز امیدواری کرد که مجلس بتواند هر چه سریع‌تر و تا پایان سال جاری لایحه بودجه را بررسی و تصمیم‌گیری کند.

XS
SM
MD
LG