لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۵۹

اعتراض شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان به رد گسترده صلاحیت‌ها


نشست شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان (عکس آرشیو)
نشست شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان (عکس آرشیو)

شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان رد صلاحیت و «عدم احراز صلاحیت» گسترده کاندیداهای اصلاح‌طلب و دیگر حامیان دولت را «غیرقابل قبول» خواند و از رئیس‌جمهور ایران خواست که وظایفش در «پاسداری از قانون اساسی» را ایفا کند.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، اعضای شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان در جلسه روز یکشنبه ۲۷ دی، این شورا اعلام کردند که به رد صلاحیت کاندیداها «اعتراض قانونی» و تقاضای تجدید نظر خواهند کرد.

براساس این گزارش، شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان از «استیفای حق قانونی و پیگیری تقاضای تجدیدنظر» کاندیداها اعلام حمایت کرد و از حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران، خواست که وظایفش در «پاسداری از قانون اساسی» را ایفا کند.

این شورا در عین حال اعلام کرد که با وجود وضعیت کنونی، اصلاح‌طلبان و دیگر حامیان دولت با حضور در انتخابات، برای تشکیل مجلسی «در شأن ملت ایران» تلاش خواهند کرد.

حسین مرعشی، عضو شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان، گفته است که از بین سه هزار کاندیدای اصلاح‌طلب «تنها ۳۰ نفر» یعنی «تنها یک درصد» کاندیدا‌ها تأیید صلاحیت شده‌اند.

در همین حال رسانه‌های نزدیک به اصلاح‌طلبان اعلام کرده‌اند که در اکثر حوزه‌های انتخابیه همه کاندیداهای این گروه رد صلاحیت شده‌اند.

رئیس‌جمهور ایران در واکنش به تأیید نشدن صلاحیت بیش از نیمی از داوطلبان انتخابات مجلس اعلام کرده که از «همه اختیارات» خود در این باره استفاده خواهد کرد.

در همین حال استانداران تهران، خوزستان، ایلام و هرمزگان به رد صلاحیت گسترده کاندیداها در این استان‌ها اعتراض کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، علی‌اصغر جمشید‌نژاد معاون سیاسی استانداری سیستان و بلوچستان، نیز با اشاره به رد صلاحیت ۶۲ درصد از کاندیداهای انتخابات در این استان اعلام کرد که این حجم از رد صلاحیت «بیشتر از میانگین کشوری» و «سؤال ‌برانگیز» است.

علی شکوری‌راد، دبیرکل حزب اتحاد ملت ایران، روز شنبه گفته بود که اصلاح‌طلبان در واکنش به رد صلاحیت‌ها از صندوق‌های رأی «قهر نخواهند کرد» و در شهرهایی که کاندیداهای اصلاح‌طلبان رد صلاحیت شوند از کاندیداهای «مستقل و میانه‌رو» حمایت خواهند کرد.

پیش از این نیز عبدالله نوری، وزیر کشور در دولت اول محمد خاتمی، از اصلاح‌طلبان خواسته بود که حتی در صورت رد صلاحیت تعدادی از آنان، از حضور در انتخابات پیش رو «عقب‌نشینی» نکنند و افرادی که تأیید می‌شوند در انتخابات شرکت کنند.

در حالی که هیئت‌های اجرایی وابسته به وزارت کشور، ۱۰ هزار و ۹۵۴ کاندیدا را تأیید صلاحیت و ۸۱۴ کاندیدا یعنی حدود هفت درصد از کاندیدها را رد صلاحیت کرده بودند، به گفته نجات‌الله ابراهیمیان، سخنگوی مستعفی شورای نگهبان، تنها صلاحیت «قریب به ۴۰ درصد» از کاندیداها توسط هیئت‌های نظارت، وابسته به شورای نگهبان، تأیید شده است.

در صورت تغییر نکردن رقم کاندیداهای تأیید صلاحیت‌شده در مرحله بررسی اعتراض‌ها، انتخابات مجلس دهم بیشترین نسبت رد صلاحیت را به نسبت دوره‌های پیشین خواهد داشت.

در انتخابات مجلس اول ۴۶ درصد، در انتخابات مجلس دوم ۲۰ درصد، در انتخابات مجلس سوم ۱۹ درصد، در انتخابات مجلس چهارم ۲۸.۵ درصد، در انتخابات مجلس پنجم ۳۹ درصد، در انتخابات مجلس ششم ۲۶ درصد، در انتخابات مجلس هفتم ۴۴ درصد، در انتخابات مجلس هشتم ۳۷.۵ درصد و در انتخابات مجلس نهم ۳۵ درصد از کاندیدا‌ها رد صلاحیت شده بودند.

XS
SM
MD
LG