لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۳۶

ایران: تحریم موشکی آمریکا فاقد مشروعیت اخلاقی و قانونی است


وزارت امور خارجه ایران تحریم‌های جدید آمریکا علیه برنامه موشکی جمهوری اسلامی را «فاقد مشروعیت قانونی و اخلاقی» دانست چرا که به گفته آن، آمریکا «فروشنده سالانه ده‌ها میلیارد دلار سلاح‌های پیشرفته به کشورهای منطقه» است.

در بیانیه دستگاه دیپلماسی ایران که روز دوشنبه ۲۸ دی منتشر شد، آمده که «برنامه موشکی ایران به هیچ وجه برای قابلیت حمل سلاح هسته‌ای طراحی نشده و لذا با هیچ مبنای بین‌المللی مغایرت ندارد».

تهران، آمریکا را متهم کرده که «سالانه ده‌ها میلیارد دلار سلاح‌های پیشرفته به کشورهای منطقه می‌فروشد» که به ادعای آن، «به صورت سنتی در جنایات جنگی علیه غیرنظامیان فلسطینی و لبنانی و اخیرا یمنی به کار گرفته می‌شوند».

به گزارش خبرگزاری ایسنا، وزارت امور خارجه ایران همچنین تاکید کرده که «با پیگیری جدی‌تر برنامه قانونی موشکی و ارتقاء توانمندی‌های دفاعی و امنیت ملی خود» به تحریم‌های آمریکا پاسخ خواهد داد.

وزارت خزانه‌داری ایالات متحده روز یکشنبه ساعاتی پس از آغاز اجرای برجام و لغو تحریم‌های بین‌المللی مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران، ۱۱ شخص حقیقی و حقوقی را در ارتباط با برنامه موشکی تهران به فهرست تحریم‌های آمریکا افزود.

تحریم‌های جدید آمریکا واکنشی به آزمایش «موشک عماد» از سوی سپاه پاسداران در مهرماه امسال است که محکومیت واشینگتن را به عهده داشت و سامانتاپاور، نماینده آمریکا در سازمان ملل، اعلام کرد که کشورش به این اقدام پاسخ خواهد داد.

کمیته ناظر بر تحریم‌های ایران در سازمان ملل نیز آزمایش موشکی ایران را نقض قطعنامه‌های شورای امنیت دانست.

حسین جابرانصاری، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، روز دوشنبه در نشست خبری با خبرنگاران گفت که تحریم آمریکا «در واقع به فهرست‌ تحریم‌های قبلی علیه ایران افزوده شده است و استفاده از لفظ تحریم جدید از دقت کافی برخوردار نیست».

رسانه‌های تندرو نزدیک به اصولگرایان روز دوشنبه به تحریم‌های موشکی آمریکا واکنش نشان داده و به صورت تلویحی آن را نشانه ناکامی «برنامه جامع اقدام مشترک» یا برجام دانستند که برای حل و فصل برنامه هسته‌ای ایران میان تهران و شش قدرت جهانی منعقد شده است.

روزنامه «وطن امروز» در عنوان برجسته خود با انتخاب تیتر «صبح تبریک، بعدازظهر تحریم!»، به استقبال حسن روحانی، رییس جمهوری ایران، از اجرای برجام اشاره کرده و دولت وی را متهم کرده که در «توهم» به سر می‌برند.

وطن‌امروز در یادداشتی به قلم مهدی محمدی گفته که تحریم موشکی آمریکا به این دلیل است که واشینگتن «مصمم است به ایران بگوید راهبرد اصلی آن در قبال ایران تغییری نکرده است».

وی مدعی شده که «آمریکایی‌ها یک برنامه کاملا روشن برای احیای تحریم‌ها دارند. اکنون بیش از ۱۱ طرح و لایحه مختلف روی میز بخش‌های مختلف کنگره است که من تصور می‌کنم ظرف حدود یک سال آینده برای احیای تحریم‌ها در حوزه‌های جدید و با هدف تولید دوقطبی‌های جدید در افکار عمومی ایران اعمال خواهد شد».

روزنامه کیهان نیز عنوان برجسته خود را به این موضوع اختصاص داده و بدون تفکیک کردن تحریم‌های مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران که لغو شده‌اند، و تحریم‌های موشکی جمهوری اسلامی، تیتر زده است: «تحریم‌ها نرفته برگشت!»

XS
SM
MD
LG