لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۵۹

مخالفت ستاد نیروهای مسلح با فروش سربازی به غایبان بیش از پنج سال


دولت پیشنهاد کرده است که غایبان بیش از پنج سال با پرداخت جریمه از خدمت سربازی معاف شوند.
دولت پیشنهاد کرده است که غایبان بیش از پنج سال با پرداخت جریمه از خدمت سربازی معاف شوند.

یک مقام ستاد نیروهای مسلح ایران ضمن اعلام مخالفت با لایحه دولت به مجلس در مورد فروش سربازی به مشمولان با بیش از پنج سال غیبت، گفت که «پیشنهاد قطعی» این ستاد، معافیت با پرداخت جریمه برای مشمولان بیش از ۹ سال غیبت است.

دولت حسن روحانی در لایحه بودجه سال ۹۵ پیشنهاد کرده است تا مشمولان خدمت نظام وظیفه با بیش از پنج سال غیبت بتوانند با پرداخت جریمه از خدمت سربازی معاف شوند. در سال ۹۴، این امکان برای مشمولان بالای هشت سال غیبت فراهم بود.

به گزارش خبرگزاری ایسنا و بر اساس قانون لایجه بودجه سال ۹۵، در صورت تصویب مجلس، مشمولان بالای پنج سال غیبت بر اساس میزان تحصیلات‌شان و با پرداخت ۱۰ تا ۵۰ میلیون جریمه، معاف خواهند شد.

اما این لایحه دولت به مجلس، با مخالفت ستاد کل نیروهای مسلح ایران مواجه شده است.

موسی کمالی، جانشین اداره سرمایه‌های انسانی ستاد کل نیروهای مسلح روز دوشنبه ۲۸ دی در گفت‌وگو با ایسنا اعلام کرد:‌ «در جلساتی که با دولت داشتیم ما دو شرط را مطرح کردیم؛ یکی اینکه مبلغ جرایم افزایش پیدا کند و دیگر اینکه مبنای غیبت نه تنها کاهش نداشته بلکه افزایش نیز یافته و به ۹ سال غیبت یا بیشتر از آن افزایش یابد».

آقای کمالی در ادامه با بیان اینکه «یکی از شروط ما که افزایش قیمت جریمه‌ها بود، محقق شد»، گفت: «دولت تصمیم گرفته در این لایحه مشمولان به ازای پنج سال غیبت از سربازی جریمه نقدی را پرداخت کنند، یعنی رقم‌ها نیز حداقل ۴۰ درصد افزایش پیدا کرده، اما متاسفانه مورد دوم شرط ما تحقق پیدا نکرد و ما با شرط داشتن پنج سال غیبت مخالفیم».

این مقام ستاد نیروهای مسلح همچنین ضمن تاکید بر پیگیری‌های قانونی از طریق مجلس برای جلوگیری از تصویب این لایحه گفت: «این مسئله خلاف توافقات انجام شده است و در صورت تصویب نیز اجرایی نخواهد شد».

بر اساس گزارش ایسنا، در لایحه دولت پایه جریمه برای مشمولان با بیش از پنج سال غیبت با تحصیلات زیردپیلم ۱۰ میلیون تومان، دیپلم ۱۵ میلیون، فوق دیپلم ۲۰ میلیون، لیسانس ۲۵ میلیون، فوق لیسانس ۳۰ میلیون، دکترای غیرپزشکی ۳۵ میلیون، دکترای پزشکی ۴۰ میلیون و پزشکان متخصص و بالاتر ۵۰ میلیون تومان خواهد بود.

همچنین بنابر تبصره ۱۱ لایحه بودجه، به ازای هر سال غیبت مازاد بر پنج سال، ۱۰ درصد به مبلغ جریمه پایه اضافه و مدت غیبت بیش از شش ماه نیز یکسال محسوب خواهد شد.

ضمنا برای مشمولان متاهل پنج درصد و برای مشمولان دارای فرزند نیز به ازای هر فرزند پنج درصد از مجموع مبلغ جریمه کسر می‌شود.

پیشتر و در حالی که برخی از نمایندگان مجلس ایران تعداد افراد مشمول قانون خرید خدمت سربازی را حدود دو میلیون نفر اعلام کرده بودند، یک مسوول نیروی انتظامی در فروردین‌ امسال از ثبت‌نام ۲۸۰ هزار نفر برای خرید خدمت سربازی خبر داده بود.

به گفته ابراهیم کریمی، جانشین رییس سازمان وظیفه نیروی انتظامی، استان تهران بیشترین متقاضیان و استان خراسان جنوبی کمترین متقاضیان خرید خدمت سربازی را داشته‌اند.

ثبت‌نام ۲۸۰ هزار نفر برای خرید خدمت سربازی درحالی صورت گرفت که پیش از این عباسعلی منصوری، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس ایران، تعداد مشمولان غایب خدمت سربازی با مدت غیبت بیش از ۱۰ سال را بیش از «دو میلیون و ۴۰۰ هزار نفر» اعلام کرده بود.

آقای منصوری پنجم دی ۹۳ گفته بود که «۳۰۰ هزار» ایرانیِ تحصیل کرده در خارج از کشور به دلیل غیبت از سربازی نمی‌توانند به ایران بازگردند.

طرح خرید خدمت سربازی پیش از این در سال ۷۷ در ایران اجرا شده بود، اما این طرح در‌ ‌‌نهایت در سال ۷۹ و به دنبال مخالفت ستاد کل نیروهای مسلح متوقف شد.

در حال حاضر ۱۰۸ کشور جهان، خدمت اجباری سربازی را از برنامه خود حذف کرده‌اند و ۱۲ کشور از جمله ایالات متحده، دوره سربازی اختیاری دارند.

همچنین در هشت کشور جهان، امکان گذراندن مدت تعیین شده برای سربازی در فعالیت‌های مدنی در نظر گرفته شده و ۱۲ کشور از جمله اسرائیل از ترکیب نیروهای اجباری و داوطلب برای تامین نیروهای نظامی خود استفاده می‌کنند.

XS
SM
MD
LG