لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۱۱

کامرون: امیدواریم ایران در کنفرانس سوریه در لندن شرکت کند


دیوید کامرون، نخست‌وزیر بریتانیا
دیوید کامرون، نخست‌وزیر بریتانیا

دیوید کامرون، نخست‌وزیر بریتانیا، در تماسی تلفنی که با رییس جمهوری ایران داشته ابراز امیدواری کرده‌ است که ایران نیز نمایندگانی را به کنفرانس اعطاکنندگان کمک مالی برای مردم سوریه که در لندن برگزار می‌شود، بفرستد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، سخنگوی دیوید کامرون روز سه‌شنبه ۲۹ دی گفت که این مطلب در یک تماس تلفنی ۲۰ دقیقه‌ای بین آقای کامرون و حسن روحانی مطرح شده‌ است.

کنفرانس یادشده قرار است چهارم فوریه (۱۵ بهمن) به میزبانی بریتانیا، آلمان، نروژ، کویت، و ایالات متحده برگزار شود و هدف از آن گردآوری کمک مالی برای آوارگان سوری یا کسانی است که به خاطر جنگ داخلی این کشور فقیر شده‌اند.

به گفته سخنگوی دیوید کامرون وی در این خصوص گفته‌ است که «امیدواریم نمایندگان ایران در این نشست حضور پیدا کنند».

پایگاه اطلاع‌رسانی دولت ایران نیز از این تماس تلفنی گزارش منتشر کرده و نوشته‌ است که حسن روحانی «با استقبال از رایزنی و هماهنگی میان تهران–لندن در خصوص مسائل منطقه‌ای و ثبات و امنیت خاورمیانه» اظهار داشت: «بی‌تردید وضعیتی که امروز در سوریه، عراق و یمن حاکم است، قابل قبول نیست و همه ما باید تلاش کنیم تا موضوع تروریسم و بی‌ثباتی در این منطقه مهم حل و فصل شود».

مسئله حضور یا عدم حضور ایران در کنفرانس‌های پیشین بین‌المللی با موضوع سوریه در موارد مختلف بحث‌برانگیز بوده‌ است.

دعوت از ایران برای حضور در کنفرانس بین‌المللی صلح سوریه موسوم به ژنو ۲ که روز سوم بهمن ۹۲ برگزار شد، یک روز پس از اعلام آن از سوی بان گی‌مون، دبیرکل سازمان ملل متحد، پس گرفته شد.

اپوزیسیون سوریه تهدید کرده‌ بود در صورتی که این دعوت باز پس گرفته نشود، در کنفرانس حاضر نخواهد شد؛ ایران هم فشارهای سازمان ملل و غرب برای پذیرش توافقات کنفرانس ژنو۱ به عنوان پیش‌شرط حضورش در کنفرانس ژنو۲ را نپذیرفت.

مسئله صدور ویزا در سفارت لندن در تهران

به نوشته پایگاه اطلاع‌رسانی دولت ایران، نخست‌وزیر بریتانیا در تماس تازه تلفنی خود با حسن روحانی، هم‌چنین با بیان این‌که «به‌زودی بخش صدور ویزا در سفارت لندن در تهران فعال خواهد شد»، ابراز امیدواری کرده‌ است که با رییس جمهوری ایران دیدار و گفت‌وگو کند.

دیوید کامرون همچنین به «ضرورت تحرکی جدی در روابط همه‌جانبه ایران و بریتانیا» اشاره کرده و گفته‌ است: «بریتانیا آماده است تا تمامی تخصص و تجربیات مالی و بانکی و اقتصادی خود را در اختیار جمهوری اسلامی ایران قرار دهد و بی‌تردید افزایش رفت‌وآمد میان مقام‌های ارشد دو کشور می‌تواند به تقویت این همکاری‌ها و روابط دو کشور کمک کند».

رییس جمهوری ایران نیز به «ضرورت توسعه همکاری‌های مشترک ایران و انگلستان در حوزه‌های اقتصادی، فرهنگی، علمی و سیاسی» اشاره کرده و افزوده‌ است که «باید با ایجاد تحرکی در روابط دوجانبه که می‌تواند به نفع ملت‌های دو کشور، منطقه و جهان باشد، کم‌کاری‌های گذشته در این عرصه را جبران کرد».

XS
SM
MD
LG