لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۳۷

ابراز تردید نخست‌وزیر عراق درباره دخالت ایران در ناپدید شدن سه آمریکایی


حیدرالعبادی، نخست‌وزیر عراق (راست) در دیدار با جان کری وزیر امور خارجه آمریکا
حیدرالعبادی، نخست‌وزیر عراق (راست) در دیدار با جان کری وزیر امور خارجه آمریکا

نخست‌وزیر عراق روز پنجشنبه اول بهمن گفت سه آمریکایی که هفته گذشته در عراق ناپدید شدند «ناگهان مفقود شده» و در مورد دخالت حکومت ایران در این حادثه قویا ابراز تردید کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، حیدرالعبادی در آستانه دیدارش با جان کری وزیر خارجه آمریکا در حاشیه جلسات مجمع جهانی اقتصاد در شهر داووس، در پاسخ به سئوال خبرنگاران در مورد احتمال دخالت ایران در ناپدید شدن این سه آمریکایی گفت: «من در این مورد چیزی نمی‌دانم. ولی در مورد دخالت ایران به شدت تردید دارم. ما مطمئن نیستیم که آن‌ها ربوده شده‌اند. آن‌ها یکباره مفقود شدند».

نهادهای امنیتی عراق و منابع دیپلماتیک آمریکایی روز سه‌شنبه گفتند سه شهروند آمریکایی ربوده شده‌اند و هم اکنون در اسارت یک گروه شبه نظامی شیعه مورد حمایت ایران هستند.

مقامات عراقی گفتند روز جمعه افراد مسلح نا‌شناس این سه نفر را از منزل شخصی خود در محله دورا واقع در جنوب شرقی شهر بغداد ربوده‌اند. از سال ۲۰۱۱ و خروج نظامیان آمریکایی از خاک عراق این اولین مورد از ربودن شهروندان آمریکایی در این کشور است.

منابع آمریکایی گفتند در حال حاضر هیچ شواهدی مبنی بر دخالت ایران در این آدم‌ربایی ندارند و معتقدند که این سه نفر به ایران منتقل نشده‌اند.

برخی از تحلیلگران معتقدند انگیزه این اقدام تضعیف موقعیت حیدر العبادی است که تلاش می‌کند در مناسبات عراق با دو قدرت رقیب یعنی ایران و آمریکا تعادل برقرار کند.

پس از توافق هسته‌ای و لغو برخی از تحریم‌ها علیه ایران در ازای کاهش فعالیت هسته‌ای تهران، تنش بین جمهوری اسلامی و آمریکا کاهش یافته و دو طرف برخی از زندانیان را مبادله کرده‌اند.

به گفته یک منبع مطلع، این سه شهروند آمریکایی برای شرکتی به نام جنرال داینامیک کار می‌کردند که مجری بخشی از قراردادهای گسترده با ارتش آمریکاست.

جان کری وزیر خارجه آمریکا در مورد ناپدید شدن این سه نفر اظهار نظری نکرد.

وزارت خارجه آمریکا روز یکشنبه اعلام کرد برای پیدا کردن این افراد با دولت عراق مشغول همکاری است ولی ربوده شدن آن‌ها را تایید نکرد.

روز سه شنبه نیز جان کربی سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت «تصویر کلی در مورد جزییات و نحوه وقوع این حادثه کمی روشن‌تر شده است». ولی وی جزییات بیشتری ارائه نکرد.

XS
SM
MD
LG