لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۱۴

ستاد انتخابات: اگر ردصلاحیت‌ها تغییر نکند در برخی حوزه‌ها رقابت نیست


پس از اعتراض شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان و چهره‌هایی چون اکبر هاشمی رفسنجانی، علی‌محمد دستغیب و محمدرضا عارف به رد صلاحیت گسترده نامزدهای انتخابات مجلس، دبیر ستاد انتخابات کشور نیز اعلام کرد که اگر «تعداد زیادی» از کاندیداهای رد صلاحیت شده تایید نشوند، «در برخی» از حوزه‌های انتخابیه «رقابت و مشارکتی وجود نخواهد داشت».

به گزارش خبرگزاری کار ایران، ایلنا، علی پورعلی مطلق روز پنجشنبه اول بهمن خبر داد که صلاحیت شش هزار و ۷۵۳ کاندیدا از سوی هیات نظارت استان‌ها و هیات مرکزی نظارت رد شده و یا «احراز» نشده است.

وی اضافه کرد: «امیدوارم تعداد زیادی از این افراد صلاحیت‌شان تایید شود و گرنه در برخی از حوزه‌های انتخابیه رقابت و مشارکتی وجود نخواهد داشت».

در حالی که هیات‌های اجرایی وابسته به وزارت کشور، ۱۰ هزار و ۹۵۴ کاندیدا را تایید صلاحیت و ۸۱۴ کاندیدا یعنی حدود هفت درصد از کاندید‌ها را رد صلاحیت کرده بودند، به گفته نجات‌الله ابراهیمیان، سخنگوی شورای نگهبان، تنها صلاحیت «قریب به ۴۰ درصد» از کاندیدا‌ها توسط هیات‌های نظارت، وابسته به شورای نگهبان، تایید شده است.

در صورت تغییر نکردن رقم نامزدهای تایید صلاحیت‌شده در مرحله بررسی اعتراض‌ها، انتخابات مجلس دهم بیشترین نسبت رد صلاحیت را به نسبت دوره‌های پیشین خواهد داشت.

در انتخابات مجلس اول ۴۶ درصد، در انتخابات مجلس دوم ۲۰ درصد، در انتخابات مجلس سوم ۱۹ درصد، در انتخابات مجلس چهارم ۲۸ درصد، در انتخابات مجلس پنجم ۳۹ درصد، در انتخابات مجلس ششم ۲۶ درصد، در انتخابات مجلس هفتم ۴۴ درصد، در انتخابات مجلس هشتم ۳۷ درصد و در انتخابات مجلس نهم ۳۵ درصد از کاندیدا‌ها رد صلاحیت شده بودند.

حسن روحانی، رییس جمهوری ایران، روز پنج‌شنبه با اعتراض به ردصلاحیت گسترده کاندیداهای انتخابات مجلس خبر داد که اسحاق جهانگیری معاون اول خود را مامور گفت‌و‌گو با شورای نگهبان در این زمینه کرده است.

در همین حال، حسینعلی امیری قائم مقام وزیر کشور اعلام کرد که عصر روز پنجشنبه، او و وزیر کشور برای پیگیری این موضوع به شورای نگهبان خواهند رفت.

اعتراض دوباره هاشمی: توجه نکردن به خواست مردم، عواقب بدی خواهد داشت

در روزهای گذشته تعدادی از شخصیت‌های سیاسی اصلاح‌طلب به رد صلاحیت گسترده کاندیداهای انتخابات اعتراض کرده‌اند.

در همین حال اکبر هاشمی رفسنجانی رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام روز دوشنبه ۲۸ دی‌ماه رد صلاحیت گسترده کاندیداهای انتخابات مجلس را «دستبرد به حق‌الناس» خوانده بود.

وی روز چهارشنبه نیز تاکید کرد که مردم باید بتوانند نامزدهای مورد نظر خود را از بین سلایق و گرایش‌های مختلف آزادانه انتخاب کنند.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام هشدار داد که «توجه نکردن به خواست مردم، در دراز مدت عواقب بدی» برای جمهوری اسلامی خواهد داشت.

وی گفت که پس از مرگ پیامبر اسلام «هیچ‌کس مستحق‌تر» از امام اول شیعیان برای حکومت نبود اما پیامبر اسلام به او گفته بود که «اگر مردم خواستند، بر آن‌ها حکومت کن و اگر نخواستند، به خودشان واگذار کن».

دستغیب:: آیا این حکومت مردم بر مردم است یا حکومت عدّه‌ای محدود بر مردم؟

علی‌محمد دستغیب عضو مجلس خبرگان رهبری نیز در نامه‌ای به اعضای شورای نگهبان در اعتراض به رد صلاحیت گسترده کاندیدا‌ها نوشت: «آیا هنوز هم می‌خواهید مجلسین شورای اسلامی و خبرگان را با نظریه استصوابی تشکیل دهید و مردم ایران به خصوص جوانان و قهراً مردم دنیا را از اسلام بیش از این فراری دهید».

به گزارش وب سایت کلمه، نزدیک به میرحسین موسوی، وی اضافه کرد: «آیا این حکومت مردم بر مردم است یا حکومت عدّه‌ای خاص و محدود بر مردم؟»

این مرجع تقلید در نامه خود تاکید کرد: «یاللعجب شما قانع شدید به رای ۳۰ درصدی مردم آن‌هم اگر باشد و بقیّه جزء خس و خاشاک هستند! آیا با این کارتان عدّهٔ بسیاری را از مراجع و خود و رهبری جدا نمی‌کنید؟»

حسین مرعشی، عضو شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان، گفته است که از بین سه هزار کاندیدای اصلاح‌طلب «تنها ۳۰ نفر» یعنی «یک درصد» کاندیدا‌ها تایید صلاحیت شده‌اند.

شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان نیز روز یکشنبه ۲۷ دی رد صلاحیت و «عدم احراز صلاحیت» گسترده کاندیداهای این گروه را «غیرقابل قبول» خوانده و در عین حال اعلام کرده بود که با وجود وضعیت کنونی، اصلاح‌طلبان و دیگر حامیان دولت در انتخابات شرکت خواهند کرد.

از سوی دیگر، محمدرضا عارف رییس شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان روز پنجشنبه در کنگره حزب ندای ایرانیان گفت که اصلاح طلبان در انتخابات «حضور جدی» خواهند داشت.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، وی ابراز امیدواری کرد که شورای نگهبان «تجدیدنظر اساسی» در بررسی صلاحیت‌ها داشته باشد و بدون ذکر نام اعلام کرد که در این زمینه با برخی از اعضای شورای نگهبان دیدار کرده است.

در همین صادق خرازی، رییس هیات موسس حزب ندای ایرانیان، نیز در کنگره این حزب بدون ذکر نام گفت که «بزرگان اصلاحات» مذاکرات خود را با مسوولین درباره رد صلاحیت‌ها آغاز کرده‌اند «و این کار را ادامه خواهند داد و راهی جز این وجود ندارد».

در روزهای گذشته تعدادی از کاندیداهای شاخص اصلاح‌طلب نیز به رد صلاحیت خود اعتراض کرده‌اند.

به گزارش وب سایت انصاف نیوز، مصطفی معین، وزیر علوم در دولت محمد خاتمی و کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۴ رد صلاحیت خود را «مغایر» با «موازین اخلاقی، دینی و اصول قانون اساسی مبنی بر آزادی انتخاب‌شدن‌، انتخاب‌کردن و احترام به حقوق شهروندی» دانست.

واکنش کیهان به اعتراض مطهری: فتنه‌گر، مسلمان نیست از کافر بد‌تر است

علی مطهری نماینده اصولگرای تهران در مجلس پیش از این در نامه‌ای به شورای نگهبان ضمن اعتراض به رد صلاحیتش به استناد بندهای ۱ و ۳ ماده ۲۸ قانون انتخابات مجلس نوشته بود که مسلمانی هر شخص به گفتن «شهادتین» است و اعتقاد و ایمان هم یک امر قلبی است که «بر هیچ فرد دیگری از جمله هیات مرکزی نظارت روشن نیست».

بندهای ۱ و ۳ ماده ۲۸ قانون انتخابات مجلس شرایط کاندیداتوری مجلس را «اعتقاد و التزام عملی به اسلام و نظام مقدس جمهوری اسلامی» و «وفاداری به قانون اساسی و اصل مترقی ولایت مطلقه فقیه» تعیین کرده‌اند.

روزنامه کیهان در شماره روز پنج شنبه خود در حمله‌ای شدید به این استدلال آقای مطهری نوشت که «فتنه‌گر و منافق، مسلمان نیست از کافر بد‌تر است».

این روزنامه تاکید کرد که معترضان به انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ که این روزنامه از آن‌ها به عنوان «فتنه گران» نام برده از «مدار» اسلام «خارج شده‌اند».

در همین حال به گزارش خبرگزاری تسنیم، حسین شریعتمداری مدیر مسئول روزنامه کیهان روز پنج‌شنبه در یک سخنرانی در قم گفت: «برخی در فتنه ۸۸ از قصد سکوت کردند که در فتنه شریک هستند و لیاقت ورود به مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری را ندارند».

در هفته‌های گذشته نیز تعدادی از منصوبان آیت‌الله علی خامنه‌ای از جمله احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان، صادق آملی لاریجانی، رییس قوه قضاییه و علی سعیدی، نماینده رهبر جمهوری اسلامی در سپاه پاسداران، درباره ورود همفکران آقای هاشمی رفسنجانی به مجلس خبرگان رهبری و همچنین راهیابی اصلاح‌طلبان معترض به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ به مجلس هشدار داده بودند.

XS
SM
MD
LG