لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۳۹

جان کری: احتمال دارد بخشی از پول آزاد شده ایران صرف تروریسم شود


جان کری می‌گوید که استفاده از روش تحریم در آینده ادامه خواهد یافت.
جان کری می‌گوید که استفاده از روش تحریم در آینده ادامه خواهد یافت.

وزیر امور خارجه آمریکا می‌گوید نمی‌توان این احتمال را رد کرد که بخشی از پول آزاد شده ایران پس از رفع تحریم‌ها صرف «تروریسم» خواهد شد. این احتمال، یکی از استدلال‌های عمده مخالفان توافق هسته‌ای وین و لغو تحریم‌های ایران بوده است.

جان کری روز پنجشنبه اول بهمن در حاشیه نشست مجمع اقتصادی داووس در سوئیس در مصاحبه با شبکه تلویزیونی «ان‌بی‌سی» در پاسخی به سوالی در این زمینه گفت: «تصور می‌کنم بخشی از پول ناشی از رفع تحریم‌ها به دست سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یا نهادهای دیگر، که برخی از آن‌ها نهاد‌های تروریستی توصیف می‌شوند، برسد و من نمی‌توانم به شما بگویم که امکان جلوگیری آن به طور کامل وجود دارد، اما آنچه که می‌توانم الان به شما بگویم، این است که ما هنوز نشانه‌ای از اینکه پول‌های آزاد شده به چنین مصرفی می‌رسد در دست نداریم».

هنوز مشخص نیست که دقیقا چه میزان از پول مسدود شده ایران آزاد می‌شود، اما مخالفان توافق هسته‌ای چون جمهوریخواهان در آمریکا و دولت‌های اسرائیل و عربستان استدلال کرده‌اند که رفع تحریم‌ها و دستیابی حکومت ایران به میلیارد‌ها دلار، جمهوری اسلامی ایران را قادر می‌سازد تا بخشی از آن را صرف «تروریسم» کند.

ولی‌الله سیف، رییس کل بانک مرکزی ایران، منابع مالی مسدود شده ایران را که پس از رفع تحریم‌ها آزاد می‌شوند «۳۲ میلیارد دلار» اعلام کرد که «۲۸ میلیارد آن مربوط به بانک مرکزی» است.

جان کری در ادامه مصاحبه روز پنجشنبه خود افزود: بسیاری از منتقدان توافق هسته‌ای با ایران در مورد میزان پولی که با لغو تحریم‌ها به دست ایران خواهد رسید «مبالغه» می‌کنند.

او گفت: «این مبلغ ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیارد دلاری که آن‌ها تخمین می زنند نیست، بلکه ۵۵ میلیارد دلار رقم صحیح‌تری است، برای اینکه بخش بزرگی از آن صرف بازپرداخت بدهی‌های خارجی ایران خواهد شد».

آقای کری تاکید کرد که علاوه بر این، ایران هم اکنون برای بازسازی زیرساخت‌های اقتصادی و عمرانی خود به بیش از ۵۰۰ میلیارد دلار نیاز دارد و باید دستکم ۱۰۰ میلیارد دلار صرف مدرنیزه کرده بخش انرژی خود کند.

جان کری همچنین در پاسخ به انتقاد محمدجوادظریف، وزیر خارجه ایران، از سیاست آمریکا در استفاده از روش تحریم، گفت: این‌گونه مجازات‌ها علیه ایران یا کشورهای دیگر «با تشخیص و مصلحت و به طور موثر اعمال می‌شود و استفاده از این روش در آینده نیز ادامه خواهد داشت».

وزیر امور خارجه آمریکا اضافه کرد: «ما کاملا این نکته را روشن کرده‌ایم که در مقابل کسانی که به نظر ما قانون‌شکنی می‌کنند یا شورای امنیت سازمان ملل را به چالش می‌طلبند یا آمریکا را تهدید می‌کنند، از تحریم استفاده خواهیم کرد».

وزیر امور خارجه ایران روز پنجشنبه در نشست مجمع اقتصادی داووس در سوئیس، با اشاره به تحریم جدید شماری از اشخاص حقوقی و حقیقی ایران از سوی آمریکا، در واکنش به آزمایش موشک«عماد»، واشینگتن را به رفتار «غیرقانونی» و« قلدری و اعتیاد به تحریم» متهم کرد.

XS
SM
MD
LG