لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۴۴

ایران: هدف نشست جده تلاش برای حمایت از تروریسم عربستان بود


حسین جابری انصاری، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران
حسین جابری انصاری، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران

حسین جابری انصاری، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، هدف از برگزاری نشست اخیر سازمان همکاری اسلامی را «تلاش برای حمایت از تروریسم دولتی عربستان» توصیف کرده است.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)، آقای انصاری، گفته که بیانیه پایانی نشست جده «واقعیت‌های موجود در رابطه با حادثه سفارت عربستان و اقدامات سریع دولت ایران را نادیده گرفته» و «با پرداختن به موضوع‌های غیر مرتبط با دستور کار اجلاس، در عمل در خدمت اهداف یک کشور خاص قرار گرفته است.»

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران از کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی خواسته تا برای «پیگیری اهداف اصلی سازمان در زمینه آزادی فلسطین اشغالی و قدس شریف» تلاش کنند.

وزیران امور خارجه کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی، روز پنجشنبه اول بهمن در بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن حمله به نمایندگی‌های دیپلماتیک عربستان سعودی در ایران، خواستار احترام تهران به سیاست حسن همجواری با همسایگانش شدند.

نشست اضطراری وزیران امور خارجه سازمان همکاری‌ اسلامی به درخواست عربستان سعودی در شهر جده این کشور برگزار شد. دستور محوری این نشست فوق‌العاده، حمله ماه گذشته به سفارت عربستان سعودی در تهران و کنسولگری این کشور در مشهد بود.

حمله به این نمایندگی‌های دیپلماتیک در پی اعدام شیخ نمر النمر روحانی شیعه در عربستان سعودی صورت گرفت.

ماه گذشته حکم اعدام ۴۷ تن که در پرونده‌های مرتبط با تروریسم محکوم شده بودند، اجرا شد. اکثر اعدام شدگان اعضا و رهبران القاعده بودند. در این میان چهار تن از شیعیان بودند که یکی از آن‌ها، نمر النمر بود.

پیش از این، اتحادیه عرب، شورای همکاری خلیج فارس و شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز این واقعه را به شدت محکوم کرده بودند. عربستان سعودی و تعدادی دیگر از کشورهای عربی اسلامی نیز یا روابط خود با ایران را قطع کردند یا آن را کاهش دادند.

XS
SM
MD
LG