(rm) صدا | [ 3:28 mins ]
در میان پنج فیلم خارجیزبان که برای دریافت جوائر اسکار نامزد شدهاند، فیلمهائی با محتوای سیاسی و مفاهیم زنده روز قرار دارند که به گفته منتقد نیویورک تایمز، این رشته از جوائز اسکار را از حالت خوابآلود هر سال بیرون میآورند. در میان این پنج فیلم، شاید پرمعنیترین در چارچوب جوائز امسال و سیاست روز، فیلم فلسطینی «بهشت اکنون» یا Paradise Now باشد که دو دوست فلسطینی را نشان میدهد که خود را برای یک حمله تروریستی انتحاری آماده میکنند. این فیلم نقطه مقابل فیلم مونیخ است، ساخته استیون اسپیلبرگ، نامزد دریافت جایزه بهترین فیلم و بهترین کارگردانی، که ماموران پلیس مخفی اسرائیل را در حال گرفتن انتفام از فلسطینی های عامل کشتار ورزشکاران اسرائیلی در المپیک 1972 تصویر می کند. بهنام ناطقی (رادیوفردا، نیویورک): برای آمریکائیها نامزدهای فیلمهای زبان خارجی اسکار معمولا رشته بیاهمیتی را تشکیل میدهند که حتی علاقمندان سینما هم قادر به بردن نام آنها و نام برنده نیستند و این رشته از جوائز هم مثل جوائز فنی و صنعتی اسکار، معمولا با بی توجهی عامه روبرو میشود، اما چنانکه خانم کرین جیمز، منتقد نیویورک تایمز مینویسد، امسال پنج فیلمی که برای گرفتن جایزه اسکار فیلم خارجیزبان نامزد شدهاند، هریک میتوانند به عنوان یک فیلم نه به عنوان یک کالای وارداتی برای بینندگان آمریکائی جالب توجه باشند.
در میان این پنج فیلم، شاید پرمعنیترین در چارچوب جوائز امسال و سیاست روز، فیلم فلسطینی «بهشت اکنون» یا Paradise Now باشد که دو دوست فلسطینی را نشان میدهد که خود را برای یک حمله تروریستی انتحاری آماده میکنند که باور دارند آنها را به بهشت منتقل خواهد کرد. این فیلم، به تروریسم و جنایت در خاورمیانه از دیدگاهی مقابل فیلم عمده دیگر نامزد جایزه اسکار، یعنی فیلم مونیخ از استیون اسپیلبرگ میپردازد. در فیلم مونیخ، ماموران پلیس مخفی اسرائیل قهرمانان داستان هستند که به انتقام کشتار ورزشکاران اسرائیلی در جریان آدمربائی المپیک مونیخ سال 1972 به شکار عوامل آن حمله و سایر فلسطینیهای فعال میپردازند.
در هر دو فیلم، یعنی فیلم مونیخ که برای دریافت چندین جایزه اسکار از جمله بهترین فیلم و بهترین کارگردانی نامزد است و فیلم فلسطینی بهشت اکنون، که برای دریافت بهترین فیلم خارجی زبان نامزد شده است، قهرمانان در حقانیت خشونتی که به انجام آن رانده میشوند، تردید میکنند.
فیلم دیگری که برای دریافت جایزه اسکار فیلم زبان خارجی با فیلم «بهشت اکنون» رقابت تنگاتنگی دارد، فیلمی است از آفریقای جنوبی به نام تسوتسی Tsotsi است که داستان خرده بزهکار خیابانی است که هنگام سرقت یک اتوموبیل BMW با نوزاد شیرخوارهای روبرو میشود. این فیلم که بر اساس اثری از نویسنده نامدار آفریقای جنوبی، اتول فوگارد، ساخته شده است، بینشی از بزهکاری خیابانی عرضه میکند که برای تماشاگران در نیویورک و لسآنجلس و سایر شهرهای بزرگ معنیدار است. فیلم تسوتسی هماکنون در سینماهای نیویورک و لسآنجلس بر پرده است واستقبال تماشاگران باعث افزایش مدت نمایش آن شده است.
غیر از این دو فیلم که یکی از آنها جایزه اسکار فیلم خارجی را خواهد گرفت، سه فیلم قابل اعتنای دیگر نیز نامزد این جایزه هستند. فیلم فرانسوی «کریسمس مبارک» Joyeux Noel در دوران جنگ اول اتفاق میافتد اما محتوی پیامی ضد جنگ است که میتواند به امروز مربوط باشد.
فیلم ایتالیائی «نگو» Don’t Tell در باره یادآوری خاطرات آزار جنسی در دوران کودکی است، موضوعی که به خصوص این روزها که خیلی از بزرگسالان در آمریکا خاطره مورد آزار جنسی قرار گرفتن توسط کشیشها یا اعضای خانواده را بازگو میکنند، مورد توجه قرار خواهد گرفت.
فیلم آلمانی «سوفی شول: روزهای آخر» داستان یک قهرمان واقعی است که علیه آلمان نازی به مقاومت برخاست و به جای آنکه به جزئیات تاریخی وی بپردازد، مقاومت در برابر قدرت موضوع اصلی آن است.