لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۵۰

اذعان وزیر ارشاد به ناتوانی دولت در برخورد با گروه‌های فشار


علی جنتی (وسط)، وزیر ارشاد
علی جنتی (وسط)، وزیر ارشاد

در ادامه واکنش‌ها به حمله عده‌ای «خودسر» به فاطمه معتمدآریا در شهر کاشان، وزیر ارشاد جمهوری اسلامی روز جمعه، ۹ بهمن‌ماه، ضمن اعلام حمایت از این هنرپیشه سینما اذعان کرد که دولت «اختیار» و قدرت برخورد با این افراد را ندارد.

فاطمه معتمدآریا، بازیگر مشهور و محبوب سینمای ایران، روز یک‌شنبه، چهارم بهمن، برای شرکت در جلسه پرسش ‌و پاسخ فیلم «یحیی سکوت نکرد» در سینمای شهر کاشان، به این شهر سفر کرد.

اما چند روز پیش از سفر خانم معتمدآریا، خبرگزاری فارس، نزدیک به سپاه پاسداران، در گزارشی تحریک‌آمیز ضمن درخواست برای لغو این مراسم پیش‌بینی کرد که «واکنش دلسوزان فرهنگی» کاشان به حضور این هنرپیشه زن در این شهر «غیرقابل پیش‌بینی خواهد بود».

پیش‌بینی فارس درست از آب درآمد: عده‌ای که از آنها با عنوان عوامل خودسر نام برده شد تلاش کردند جلسه پرسش و پاسخ فیلم «یحیی سکوت نکرد» به کارگردانی کاوه ابراهیم‌پور را که با حضور فاطمه معتمدآریا در سینمای شهر کاشان برگزار شده بود برهم بزنند.

عکسی که در فضای مجازی از گروه معترض به فاطمه معتمدآریا منتشر شده است
عکسی که در فضای مجازی از گروه معترض به فاطمه معتمدآریا منتشر شده است

به گفته آقای ابراهیم‌پور، معترضان «با صدای بلند فحاشی» می‌کردند و «به‌شدت تلاش داشتند داخل سالن شده و نظم جلسه را به‌هم بریزند که با درایت نیروی انتظامی... این امر رخ نداد».

این کارگردان سینما گفت که پس از پایان مراسم نیز «دو نفر روی سقف ماشین آمده و قصد داشتند با شکستن شیشه‌ها وارد خودرو شوند که نیروی انتظامی مانع آنها شد».

حال، به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، وزیر ارشاد در دولت حسن روحانی روز جمعه اذعان کرده است که «بعضی جاها دیگر در اختیار ما نیست و عواملی که دخالت می‌کنند پرنفوذ و پرقدرت هستند که با استفاده از پشتوانه‌های خود کار می‌کنند».

به گفته علی جنتی، وزیر ارشاد، «به هر حال همه چیز دست دولت نیست» و «امکانات دولت محدود است».

در پی حمله به خانم معتمدآریا در کاشان، امام جمعه این شهر نیز از در حمایت از عاملان حمله درآمد و ضمن توصیف جلسه نقد فیلم به عنوان «مجلس لهو و لعب» اعلام کرد که در اعتراض به حضور خانم معتمدآریا در این شهر «عزای عمومی» اعلام خواهد کرد.

واکنش امام جمعه کاشان به یک جلسه نقد فیلم مهر تاییدی است بر گفته وزیر ارشاد دولت روحانی که افرادی که معمولا «خودسر» نامیده می‌شوند پشتوانه «پرنفوذ و پرقدرت» خود را دارند.

دفاع و حمایت از سالار عقیلی

علی جنتی روز جمعه همچنین از سالار عقیلی، خواننده سنتی ایران، نیز که به دلیل حضور در شبکه ماهواره‌ای «من و تو» تحت فشار قرار گرفته است دفاع کرد.

آقای جنتی چنین اظهار نظر کرد که سالار عقیلی «آدم سیاسی نبوده» و در مصاحبه خود با این شبکه ماهواره‌ای «فقط چند کلامی درباره فرهنگ و هنر ایران صحبت کرده است».

این در حالی است که به دنبال حضور سالار عقیلی، خواننده موسیقی سنتی، در شبکه ماهواره‌ای «من و تو» و چاپ عکس‌های او در کنار دست‌اندرکاران این شبکه و شبکه بی‌بی‌سی فارسی، آقای جنتی این اقدام را «مردود» دانسته و گفته بود که «هیچ هنرمندی نباید اقدام به این کار بکند».

XS
SM
MD
LG