لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۳۶

پلیس از تجمع بسیجیان در مقابل وزارت نفت «جلوگیری کرد»


عکسی که خبرگزاری مهر از حضور پلیس در برابر ساختمان وزارت نفت منتشر کرده است
عکسی که خبرگزاری مهر از حضور پلیس در برابر ساختمان وزارت نفت منتشر کرده است

بر اساس گزارش‌ها، نیروی انتظامی ایران روز شنبه، دهم بهمن‌ماه، مانع از تجمع دانشجویان بسیجی در مقابل وزارت نفت در تهران در اعتراض به قراردادهای نفتی تازه ایران با کشورهای خارجی شد.

خبر ممانعت از تجمع بسیجیان در برابر وزارت نفت در حالی منتشر شده است که یکی از معاونان این وزارتخانه در مصاحبه‌ای خبر داد که کنفرانس لندن که قرار بود از سوم تا پنجم اسفند برای جلب سرمایه‌های خارجی در صنعت نفت و گاز ایران برگزار شود فعلا لغو شده است.

علی کاردور، معاون سرمایه‌گذاری و تامین مالی شرکت نفت ایران، در گفت‌وگو با هفته‌نامه «صدا» چاپ تهران مشکلات تهیه ویزا را علت لغو تصمیم شرکت نفت به لغو کنفرانس اعلام کرد.

اما برخی از نمایندگان اصولگرای مجلس و رسانه‌های نزدیک به آنها قراردادهای نفتی جدید را به زیان کشور می‌دانند.

از جمله علیرضا زاکانی، نماینده عضو جبهه پایداری و مخالف دولت حسن روحانی، این قراردادها را مغایر «اقتصاد مقاومتی» خوانده که به نظر او «با استعانت انگلیسی‌ها» نوشته شده است.

علاوه بر او، پنج نماینده دیگر مجلس، احمد توکلی، الیاس نادران، حسین نجابت، احمد امیرآبادی و محمد دهقان، هم قراردادهای جدید نفتی را «بر خلاف» قانون اساسی ایران دانسته‌اند.

در همین حال خبرگزاری‌های فارس و تسنیم، نزدیک به سپاه پاسداران، روز شنبه از «برخورد شدید» نیروی انتظامی با آن دسته از دانشجویان بسیجی خبر داده‌اند که قصد داشتند بدون مجوز در مقابل وزارت نفت در اعتراض به قراردادهای جدید نفتی تجمع کنند.

این در حالی است که عکس‌های موجود از مقابل وزارت نفت در تهران در روز شنبه تجمع بزرگ و «برخورد شدید» را نشان نمی‌دهند.

بر اساس این گزارش‌ها، نیروی انتظامی مانع تجمع این افراد شده است.

معترضان بسیجی قراردادهای جدید را «خلاف اقتصاد مقاومتی و تاراج منابع ملی» خوانده و خواستار لغو آنها شده‌اند.

این دقیقا نکته‌ای است که رئیس سازمان بسیج ایران هم بر آن انگشت گذاشته و سخت به آن انتقاد کرده است.

خبرگزاری فارس روز شنبه سخنان محمدرضا نقدی، رئیس سازمان بسیج مستضعین، را گزارش کرده که با اشاره به تفاهم‌نامه خرید ایرباس و فروش ۲۰۰ هزار بشکه نفت به فرانسه و قراردادهای دیگر در جریان سفر اخیر حسن روحانی به پاریس گفته است که «رخدادهای رم و فرانسه خنجری بر پیکر اقتصاد مقاومتی بود و نفوذ به ایران هم اکنون رخ داده است».

XS
SM
MD
LG