لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۵۵

هیئت مرکزی نظارت: گزارش‌ها در مورد تأیید صلاحیت‌ها اعتبار ندارد


سخنگوی هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات اعلام کرد که «مرحله اولیه» نظر شورای نگهبان در مورد صلاحیت نامزدهای انتخابات مجلس ۱۶ بهمن اعلام می‌شود و هیچ‌یک از گزارش‌های منتشرشده در رسانه‌ها درباره نامزدهای تأیید صلاحیت شده «اعتبار ندارد».

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، سیامک ره‌پیک، روز شنبه دهم بهمن، گفت که «مرحله اولیه» نظر شورای نگهبان در مورد صلاحیت نامزدهای انتخابات مجلس ۱۶ بهمن اعلام می‌شود و پس از آن کاندیداهای رد صلاحیت شده می‌توانند اعتراض کنند.

به گفته آقای ره‌پیک، پس از بررسی اعتراض نامزدها، نتیجه نهایی تأیید صلاحیت‌ها ۲۷ بهمن اعلام می‌شود.

او در واکنش به انتشار فهرست‌هایی درباره تأیید صلاحیت تعدادی از کاندیداها گفت که از نظر شورای نگهبان «هیچ لیستی غیر از آنچه که به صورت رسمی و در زمان مقرر به مراجع رسمی اعلام می‌شود، ‌اعتبار ندارد».

روز پنج‌شنبه گزارش‌هایی در شبکه‌های اجتماعی درباره تأیید صلاحیت هزار نفر از کاندیداهای رد صلاحیت شده انتخابات مجلس از جمله چهره‌هایی چون علی مطهری، مرتضی اشراقی، فاطمه هاشمی، الیاس حضرتی و محسن مهرعلیزاده منتشر شده بود.

باشگاه خبرنگاران جوان، وابسته به صدا و سیما، نیز به نقل از علی مطهری نوشته بود که تأیید صلاحیتش به طور رسمی به او اعلام نشده اما «به طور غیررسمی از افراد نزدیک به شورای نگهبان» اطلاع یافته که تأیید صلاحیت شده است.

در این زمینه اما روزنامه شرق در شماره روز شنبه خود به نقل از آقای مطهری نوشت: «یکی از افرادی که سمَت رسمی دارد و در دستگاه نظارتی نیست، ... به من گفته صلاحیتم تأیید شده است، اما بقیه خبرها را ... در تلگرام خوانده‌ام و اطلاعی از صحت یا عدم صحت آن ندارم».

تعدادی از کاندیدهای رد صلاحیت شده از جمله مرتضی اشراقی نوه آیت‌الله خمینی، الیاس حضرتی نماینده سابق مجلس، نجفقلی حبیبی رئیس پیشین دانشگاه علامه، داریوش قنبری نماینده سابق ایلام، مهدی نادمی رئیس ستاد جوانان اصلاح‌طلبان، و غلامرضا انصاری و احمد حکیمی پور، دو عضو شورای شهر تهران، نیز در مصاحبه با روزنامه شرق اعلام کرده‌اند که اطلاعی از تأیید صلاحیتشان ندارند.

در حالی که هیئت‌های اجرایی وابسته به وزارت کشور، ۱۰ هزار و ۹۵۴ کاندیدا را تأیید صلاحیت و ۸۱۴ کاندیدا یعنی حدود هفت درصد از کاندید‌ها را رد صلاحیت کرده بودند، به گفته نجات‌الله ابراهیمیان، سخنگوی شورای نگهبان، تنها صلاحیت «قریب به ۴۰ درصد» از کاندیدا‌ها توسط هیئت‌های نظارت، وابسته به شورای نگهبان، تأیید شده است.

تصمیم‌گیر نهایی درباره تأیید صلاحیت نامزدهای انتخابات شورای نگهبان است و اسامی نامزدهای تأیید صلاحیت شده از سوی این شورا به وزارت کشور اعلام می‌شود.

XS
SM
MD
LG