لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۲۴

واکنش‌ها به موضع‌ فرانسه در مورد روند صلح خاورمیانه


موضع وزیر خارجه فرانسه برای احیای گفتگوهای صلح با واکنش‌های متفاوت مقامات فلسطینی و اسرائیلی روبه‌رو شده است.
موضع وزیر خارجه فرانسه برای احیای گفتگوهای صلح با واکنش‌های متفاوت مقامات فلسطینی و اسرائیلی روبه‌رو شده است.

وزیر امور خارجه فرانسه لوران فابیوس اعلام کرده است کشورش در فصل بهار بانی یک کنفرانس بین‌المللی خواهد بود تا تلاش شود اسرائیلی‌ها و فلسطینیان را جهت حل و فصل مناقشات خود به اتفاق آمریکا، اروپا و ممالک عربی با راه‌حل ایجاد یک کشور فلسطینی در کنار اسرائیل همراه سازد.

وزیر امور خارجه فرانسه روز جمعه هشدار داد چنانچه تلاش‌های تازه کشورش برای از سرگیری گفتگوهای صلح میان اسرائیلی‌ها و فلسطینیان به ناکامی بیانجامد، فرانسه کشور فلسطینی را به رسمیت خواهد شناخت.

please wait

No media source currently available

0:00 0:04:15 0:00
لینک مستقیم

اظهارات لوران فابیوس واکنش مقامات فلسطینی و اسرائیلی را در پی داشته است.

سفیر فلسطین در سازمان ملل «ریاض منصور» با استقبال از ابتکار فرانسه به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت که فرانسه چندی پیش به آنها قول داد که اگر بزودی گشایشی برای یک روند سیاسی پُرمعنا در دست نباشد؛ روندی جمعی که به پایان اشغال و استقلال کشور فلسطین و از این رو نجات راه حل دو کشور بیانجامد، آنگاه آنها کشور فلسطین را به رسمیت خواهند شناخت.

اسرائیل واکنشی سرد به پیشنهاد فرانسه داشت. یک مقام اسرائیل به خبرگزاری رویترز گفت که وزیر خارجه فرانسه پیشاپیش می‌گوید که اگر ابتکار وی به بن‌بست برسد فرانسه یک کشور فلسطینی را به رسمیت خواهد شناخت.

به گزارش رویترز این مقام اسرائیلی که نخواست نامش بازگو شود اظهارات وزیر خارجه فرانسه را به منزله مشوقی برای فلسطینیان دانسته تا بن‌بستی به وجود بیاورند. وی همچنین گفت که مذاکرات به این روش نمی‌تواند برگزار شود و این گونه نمیتوان به صلح رسید.

از سویی رئیس مذاکره‌کنندگان فلسطینی و مقام ارشد سازمان آزادیبخش فلسطین «صائب عریقات» در گفت‌وگو با رویترز با استقبال از اظهارات وزیر خارجه فرانسه اظهار داشته است:

«معتقدم چارچوب تازه‌ای، دستورکار جدیدی، مشارکت تازه‌ای در روند صلح لازم است. معتقدم فرانسوی‌ها با آمریکاییان، روس‌ها، چینی‌ها، بریتانیایی‌ها، آلمانی‌ها و اعراب، فلسطینیان و اسرائیلی‌ها رایزنی می‌کنند و فکر می‌کنم درخواست آقای فابیوس درک این نکته است که این دولت اسرائیل، دولتی برای مهاجران و به دست مهاجران است، و آنها کاری نمی‌کنند جز از بین بردن راه حلِ دو کشور و تلاش برای حفظ وضعیت موجود یک کشور دو سیستم آپارتاید که به پیچیدگی‌ها و به افراط‌گرایی در این منطقه خواهد افزود».

جوان‌ترین نماینده زن کنست، پارلمان اسرائیل در تاریخ آن کشور و نماینده کلیدی اتحادیه صهیونیست «استاو شفیر» به خبرگزاری رویترز گفت:

«دولت نتانیاهو ترجیح داد به جای توقف ساخت و ساز در کرانه باختری در جریان مذاکرات، مهاجمان فلسطینی را آزاد کند؛ قاتلانی که دست‌ آنها به خون آغشته است. فقط به خاطر اینکه ساخت و ساز در «یهودیه» و «سامریه» متوقف نشود. دولتی که چنین اشتباهات و انتخاب‌های بد و وحشتناکی می‌کند، اگر امنیت شهروندان اسرائیلی را مد نظر قرار دهید، دولتی است که نمی‌تواند به توافقی جدی برسد. دولتی با هدایت «هرتزوگ» رهبر جناح مخالف، دولتی است که می‌تواند این وضعیت را تغییر دهد و سرانجام به توافقی برسد که به یک راه‌حل دو کشور بیانجامد که در راستای منافع امنیتی و سیاسی اسرائیل است و در آن فرصتی است که نمی‌توان از دست داد».

توافق‌نامه صلح اسلو در سال ۱۹۹۳ میلادی که به تشکیل دولت خودگردان فلسطینی در کرانه باختری و نوار غزه انجامید، بنا داشت تا سال ۱۹۹۸ حداکثر ظرف پنج سال، اجرای طرح دو کشور را عملی و در نتیجه ایجاد یک کشور فلسطینی در کنار اسرائیل را محقق کند.

XS
SM
MD
LG