لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۱۲

اتحادیه اروپا: هدف از حملات زینبیه مختل کردن گفت‌وگوهای صلح است


دست‌کم پنج کودک در میان کشته‌شدگان حملات زینبیه هستند
دست‌کم پنج کودک در میان کشته‌شدگان حملات زینبیه هستند

فدریکا موگرینی، نماینده ارشد اتحادیه اروپا در سیاست خارجی، در بیانیه‌ای گفته است هدف از حمله و انفجارها در زینبیه سوریه، مختل کردن گفت‌وگوها برای پایان دادن به جنگ داخلی سوریه و یافتن یک راه‌حل دیپلماتیک است.

گروه موسوم به «حکومت اسلامی» مسئولیت انفجارهایی که تا کنون بیش از ۷۰ کشته برجای گذاشته را برعهده گرفته است. منطقه زینبیه (سیده زینب) در جنوب شهر دمشق قرار دارد.

در بیانیه ۱۱ بهمن ماه اتحادیه اروپا آمده است «حمله در نزدیکی زیارتگاه سیده زینب، مشخصا برای مختل کردن تلاش‌هایی‌ صورت گرفته که هدف آن ایجاد روندی سیاسی‌ست. با این‌حال، این روند، که از ماه نوامبر سال گذشته در وین آغاز شده، بهترین و احتمالا تنها بخت پایان دادن به جنگ سوریه است. جنگی که باعث رنج و محنت بسیاری شده که هنوز هم ادامه دارد».

اتحادیه اروپا بر «حمایت قاطع» خود از مذاکرات صلح تاکید کرده و می‌گوید در صورت تمایل طرف‌های سوری و نیز کمک کشورهای منطقه و جهان، یافتن راه‌حلی سیاسی و پایان دادن به خشونت‌ها شدنی‌ست.

ایران نیز به انفجارهای زینبیه واکنش نشان داده و سخنگوی وزارت خارجه این کشور نیز گفته‌است «گروه‌های تروریستی در صدد برهم زدن روند حل سیاسی بحران سوریه هستند».

این انفجارها در حالی انجام شده که گفت‌وگوهای صلح سوریه در ژنو، پس از ماه‌ها بار دیگر برپا شده است.

در حالی‌که تا آخرین لحظه هنوز مشخص نبود مخالفان اصلی بشار اسد، از جمله گروه‌های مورد حمایت عربستان سعودی، در این مذاکرات شرکت‌خواهند کرد یا نه، این هیئت در نهایت به ژنو رفت. آنچه با استقبال آمریکا روبه‌رو شد.

مخالفان اصلی اسد حضور خود در مذاکرات را مشروط کرده‌اند به اجازه ورود کمک‌های بشردوستانه به مناطقی که تحت کنترل دارند.

مناطقی از سوریه در محاصره نیروهای دولتی‌ست. از سوی دیگر گروهی از شورشیان نیز برخی مناطقی که ساکنان آن حامی حکومت بشار اسد هستند را محاصره کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG