لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۴۴

توصیه تاج‌زاده به اصلاح‌طلبان: نگذاریم دلواپسان تکفیری مجلس را غصب کنند


مصطفی تاج‌زاده، عضو زندانی حزب جبهه مشارکت، با تأکید براینکه رهبر جمهوری اسلامی نمی‌تواند «مجلسی تک‌جناحی »، مانند مجلس نهم تشکیل دهد، از اصلاح‌طلبان خواسته است که «دایره ائتلاف» خود را گسترش دهند و با حمایت از نامزدهای حامی دولت و موافق برجام، نگذارند «دلواپسان تکفیری» مجلس را «غصب کنند».

آقای تاج‌زاده در یادداشتی که روز یکشنبه ۱۱ بهمن، در وب‌سایت کلمه، نزدیک به میرحسین موسوی، منتشر شد، با یادآوری دلایلی نوشته که رهبر جمهوری اسلامی نمی‌تواند در انتخابات پیش رو مانند انتخابات چهارسال پیش «مجلسی تک جناحی تشکیل دهد».

او «شکست مفتضحانه حکومت یک دست اصولگرا در هر چهار زمینه مدیریت میهن، عرصه بین‌الملل، اختلافات داخلی و افکار عمومی»، «کاهش فاحش بهای نفت»، «برملا شدن فسادهای عمومی »، «وجود دولت تدبیر و امید» و «آگاهی و بیداری ایرانیان » را از جمله این دلایل برشمرده است.

آقای تاج‌زاده در واکنش به گفته‌های رهبر جمهوری اسلامی مبنی بر وجود نهادهایی مانند شورای نگهبان در همه کشورهای دنیا نوشته: «برای اثبات نادرستی ادعای ایشان من او را به آزادی انتخابات در سوئیس و سوئد و آلمان و ایتالیا ارجاع نمی‌دهم بلکه توجه او را به انتخابات در عراق، لبنان، ترکیه، مالزی، تونس، افغانستان، و فلسطین جلب می‌کنم».

معاون سیاسی وزیر کشور در دولت محمد خاتمی، تأکید کرده که آزادی انتخابات در این کشورها «با جمهوری اسلامی قابل قیاس نیست».

به گفته آقای تاج‌زاده در این کشورها، «مسلمان و مارکسیست، لیبرال و سوسیالیست، باحجاب و بی‌حجاب، زن و مرد نامزد می‌شوند و با بهره‌مندی از رسانه‌های مکتوب، صوتی-تصویری و مجازی به رقابت با یکدیگر می‌پردازند».

آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، روز چهارشنبه ۳۰ دی، گفته بود که در همه جای دنیا نهادهایی نظیر شورای نگهبان برای تأیید صلاحیت کاندیداها وجود دارد و «در هیچ جای دنیا در مراکز تصمیم‌گیری کسی که اصل نظام را قبول ندارد راه نمی‌دهند».

آقای تاج‌زاده در انتهای نوشته خود تأکید کرده که هرچه دایره رد صلاحیت‌ها «تنگ‌تر» می‌شود، اصلاح‌طلبان باید دایره «ائتلاف نانوشته اما مبارک» انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲ را گسترش دهند.

وی تصریح کرده که هنر اصلاح‌طلبان باید تبدیل «تهدید انتخابات مهندسی‌شده و نمایشی» به «فرصتی جدید و بزرگ» باشد و آنان با حمایت از نامزدهای «همراه دولت و موافق برجام، مخالف افراط گرایی و بیزار از حرام‌خواری»، نباید بگذارند «دلواپسان تکفیری» مجلس را «غصب کنند».

این عضو حزب جبهه مشارکت اضافه کرده: «باید هاشمی و روحانی و همراهان اندک‌شان را با حداکثر آرا روانه خبرگان سازیم تا مجلس مزبور مانند شورای نگهبان صددرصد جناحی و حزبی نشود».

آقای تاج‌زاده پیش از این نیز در نامه‌ای به رهبر جمهوری اسلامی از او خواسته بود با تجدید نظر در رد صلاحیت ۶۰ درصدِ کاندیداها، «مسیر را برای رقابت سالم» در انتخابات مجلس «هموار» کند و هشدار داده بود که اگر وضعیت رد صلاحیت «فله‌ای» کاندیداها تغییر نکند، مردم آن را سیاست آیت‌الله خامنه‌ای خواهند دانست.

وی در پایان این نامه تأکید کرده بود که «شورای نگهبان هرگز قادر نیست مجلسی مطلوب خود را تشکیل دهد» و مردم ثابت کرده‌اند که می‌توانند «از دل مهندسی‌شده‌‌ترین انتخابات، حماسه بیافریند».

روز دوشنبه همزمان به انتشار نوشته آقای تاج‌زاده، اکبر هاشمی رفسنجانی نیز به شدت به رفتار شورای نگهبان در رد صلاحیت‌ها اعتراض کرده و در عین حال یادآور شده بود که «افکار عمومی کمتر از ما اشتباه می‌کنند، و چنانچه اشتباه کنند هم خود به زودی می‌فهمند و جبران می‌کنند».

او در این زمینه گفته بود که «مردم آگاه شده‌اند و بدون هیچ هزینه‌ای پای صندوق‌های رأی رفتند و دولتی را که می‌توانست با روی کار آمدن تا پای جنگ پیش برود، عوض کردند».

اقدام هیئت‌های نظارت بر انتخابات، وابسته به شورای نگهبان، به گونه‌ای بوده که به گفته حسین مرعشی، سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی، از بین سه هزار کاندیدای اصلاح‌طلب «تنها ۳۰ نفر» یعنی «یک درصد» کاندیدا‌ها تأیید صلاحیت شده‌اند.

در همین حال علی پورعلی مطلق، دبیر ستاد انتخابات کشور، نیز اعلام کرده است که اگر «تعداد زیادی» از کاندیداهای رد صلاحیت شده تأیید نشوند، «در برخی» از حوزه‌های انتخابیه «رقابت و مشارکتی وجود نخواهد داشت».

با این حال اصلاح‌طلبان اعلام کرده‌اند که در انتخابات مجلس همچنان حضور خواهند داشت و در حوزه هایی که کاندیدا ندارند از کاندیداهای «میانه‌رو و مستقل» حمایت خواهند کرد.

XS
SM
MD
LG