لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۱۰

ظریف: آمریکا به بانک های خارجی برای معامله با ایران تضمین بدهد


محمدجواد ظریف
محمدجواد ظریف

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران که برای شرکت در نشست کمک به سوریه به لندن سفر کرده است، روز پنجشنبه ۱۵ بهمن از آمریکا خواسته است تضمین کند که بانک‌های اروپایی را به دلیل معاملات مشروع و قانونی خود با ایران مجازات نخواهد کرد.

به گزارش رویترز، شمار زیادی از بانک‌های خارجی به رغم برداشته شدن تحریم‌های ایران براساس توافق هسته ای، نگرانند که در صورت از سرگیری معاملات و تعاملات خود با ایران مشمول تحریم‌های آمریکا شوند.

وزیر امور خارجه ایران که در چتم هاوس، موسسه سلطنتی امور بین الملل بریتانیا، در لندن صحبت می کرد، گفته است: «بازسازی اعتماد بانک‌ها درخصوص این که ایالات متحده در روابط آنها با ایران دخالت نخواهد کرد، احتمالا مستلزم ارائه تضمین‌های بیشتر از سوی آمریکا است.»

محمد جواد ظریف اضافه کرده است:«ما به پیچیدگی‌ها حقوقی بیشتر نیاز نداریم، بلکه نیازمند آن هستیم که شفاف و دقیق تضمین داده شود که بانک می توانند با ایران معامله کنند.»

وی در همین حال تصریح کرده است: امیدوارم که این موضوع خیلی زود حل شود چرا که اگر این امر می تواند مشکلی برای اجرا (توافق هسته ای) بوجود بیاورد.

خبرگزاری ایرنا نیز گزارش داده است که محمد جواد ظریف همچنین گفته است که جان کری، وزیر خارجه آمریکا در حاشیه نشست کنفرانس کمک کنندگان به سوریه به وی اطمینان داده است که محدودیتی برای تعاملات مشروع تجاری میان بانک‌ها با ایران وجود ندارد.

توافق هسته‌ای بین ایران و شش قدرت جهانی ایران، برنامه جامع اقدام مشترک یا «برجام» در ۲۳ تیرماه در وین برای حل حل مناقشه هسته‌ای جمهوری اسلامی حاصل شد. اما این به رغم آغاز اجرای این توافق، ابهامات هنوز در خصوص نحوه تعامل با ایران وجود دارد.

خبرگزاری رویترز در این زمینه گزارش داده است، امریکا همچنان مانع همکاری معاملات بانک‌های این کشور با ایران شده است و هرنوع معامله تجاری با ایران از طریق سیستم مالی آمریکا ممنوع است.

این خبرگزاری می افزاید با توجه به نقش دلار در معاملات مالی بین المللی، نگرانی از اقدام احتمالی آمریکا باعث شده تا این مساله بر پیچیدگی معاملات مالی بانک های خارجی با ایران پس از لغو تحریم ها بیفزاید.

این در حالی است که در دوران تحریم ایران شماری از بانک‌های اروپایی مانند دویچه بانک به دلیل معاملات مالی با ایران جریمه‌های سنگینی پرداختند.

XS
SM
MD
LG