لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۳

۹ ایرانی دیگر در درگیری‌های اطراف حلب سوریه کشته شدند


تشییه جنازه یکی از کشته شدگان ایرانی در شهر بجنورد.
تشییه جنازه یکی از کشته شدگان ایرانی در شهر بجنورد.

همزمان با انتشار گزارش‌های جدید درباره کشته شدن حداقل ۹ ایرانی دیگر در سوریه از جمله سه فرمانده گردان سپاه پاسداران، نشریه وابسته به دفتر رهبر ایران به نقل از او اعلام کرد که اگر نیروهای ایرانیِ به گفته او «مدافعان حرم» در سوریه و عراق نمی‌جنگیدند، «باید در کرمانشاه و همدان می‌جنگیدیم».

نشریه «خط حزب‌الله» وابسته به دفتر رهبر جمهوری اسلامی، در تازه‌ترین شماره خود سخنان آیت‌الله علی خامنه‌ای را در جمع خانواده تعدادی از ایرانی های کشته شده در سوریه و عراق بازتاب داده است.

رهبر جمهوری اسلامی در این دیدار گفته است: «اگر اینها مبارزه نمی‌کردند این دشمن می‌آمد داخل کشور. اگر جلویش گرفته نمی‌شد ما باید اینجا در کرمانشاه و همدان و بقیه استان‌ها با اینها می‌جنگیدیم».

وی تاکید کرده است: «در واقع این شهدای عزیز ما جان خودشان را در راه دفاع از کشور، ملت، دین، انقلاب اسلامی فدا کردند».

مقام‌های جمهوری اسلامی ایران پیش از این بارها از سوریه به عنوان «جبهه اول مقاومت» در برابر اسرائیل و آمریکا نام برده‌اند.

علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران پیش از این در مراسم تشییع پیکر حمید تقوی، فرمانده کشته شده سپاه پاسداران در عراق گفته بود که «اگر تقوی‌ها در سامرا خون ندهند ما باید در سیستان، آذربایجان، شیراز و اصفهان خون بدهیم».

بنا بر گزارش‌ها از ایران، شمار کشته‌شدگان ایرانی حملات اخیر برای شکستن محاصره شهرک‌های شیعه‌نشین «نبل» و «الزهرا» در سوریه افزایش پیدا کرده‌ است.

خبرگزاری ایرنا خبر داده که روز جمعه جنازه‌های مصطفی خلیلی، محمود مراد اسکندری و داود نریمیسا که در جریان این عملیات کشته شده بودند، به استان خوزستان بازگردانده شده‌اند.

همچنین به گزارش خبرگزاری ایسنا، جنازه‌های احمد مجدی و احمد الیاسی، دو نیروی ایرانی کشته شده در سوریه، به شهر اندیمشک در استان خوزستان بازگردانده شده‌اند.

خبرگزاری فارس نیز روز جمعه خبر داد که محمد علی قلی‌زاده، مسئول نمایندگی ولی فقیه در «یگان امنیتی» سپاه استان قم ، سجاد روشنایی از فرماندهان گردان در لشکر ۱۷ علی بن ابی‌طالب قم ، علی اکبر عربی جانشین او و همچنین محمد حسین سراجی، از نیروهای این لشکر در سوریه کشته شده‌اند.

«ابنا»، پایگاه خبری موسوم به خبرگزاری «اهل‌بیت»، ۱۵ بهمن ماه نام هفت نفر از کشته‌شدگان «پاسدار و بسیجی» درگیری‌های روزهای گذشته در شهرهای «نبل» و «الزهرا» در سوریه را جواد محمدی، محمد ابراهمیم توفیقیان، فیروز حمیدی‌زاده، علیرضا حاجیوند، علی‌حسین کاهکش، مرتضی ترابی و رضا عادلی عنوان کرده بود.

در همین حال خبرگزاری میزان، وابسته به قوه قضائیه، از مرتضی ترابی به «عضو ارشد» سپاه همدان نام برده و خبرگزاری ایرنا نیز نوشته است که او پس از بازنشستگی از سپاه پاسداران، فرمانده یکی از گردان‌های بیت‌المقدس بسیجیان استان همدان بوده است.

XS
SM
MD
LG