لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۲۹

ممانعت از دو سخنرانی عضو مشارکت به دلیل «اعمال فشار خودسرها»


الهه کولایی، نماینده مجلس ششم و عضو حزب جبهه مشارکت، روز شنبه ۱۷ بهمن، خبر داد که هفته گذشته دو سخنرانی او در شیراز و اراک به دلیل «اعمال فشار خودسرها» لغو شده است.

به گزارش خبرگزاری کار ایران، ایلنا، الهه کولایی گفت که بنا بوده جمعه هفته گذشته جلسه سخنرانی او در شهر اراک توسط جوانان اصلاح‌طلب برگزار شود، اما به او خبر داده‌اند که «حدود ۵۰ نفر آماده برهم زدن این سخنرانی هستند» و به همین دلیل این مراسم لغو شده است.

بر اساس این گزارش، چهارشنبه هفته گذشته نیز سخنرانی این نماینده مجلس ششم در شهر شیراز به دلیل مخالفت شورای تأمین این شهر لغو شده بود.

وی ضمن انتقاد از این «فعالیت‌های خودسرانه»،‌ افزود: «مسئولان مربوطه باید پاسخگوی چنین اتفاقات و مسائلی باشند و دلیل این رفتارها باید مشخص شود».

خانم کولایی پیش از این نیز خبر داده بود که ۱۱ اسفند ۹۳، مأموران «پلیس امنیت» در فرودگاه شیراز از ورود او به شهر برای انجام یک سخنرانی جلوگیری کرده و به او گفته‌اند که «شورای تأمین» و «دادستانی» ورود او به شهر شیراز را «ممنوع» کرده‌اند.

یک هفته بعد علی مطهری برای سخنرانی در دانشگاه شیراز به این شهر سفر کرد، اما پیش از رسیدن به دانشگاه شیراز در فرودگاه این شهر مورد «هجوم نیروهای لباس‌شخصی» و ضرب و شتم قرار گرفت و در نهایت مجبور به بازگشت به تهران شد.

دادگاه حمله به آقای مطهری شش نفر از حمله‌کنندگان به او را به دو سال حبس و ۱۰ ضربه شلاق «تعلیقی» و دو حمله‌کننده دیگر را به چهار و نیم ماه حبس و ۳۷ ضربه شلاق «تعلیقی» محکوم کرده که این حکمها به مدت دوسال و یک سال «تعلیق »شده اند.

در احکام «تعلیقی»، اگر متهم در مدت تعیین‌شده توسط دادگاه به دلیل جرم مشابه دیگری محکوم نشود، حکم صادره اجرا نخواهد شد.

آقای مطهری پیش از این تلویحاً برخی از مهاجمان به خود را وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی معرفی کرده‌ بود.

در ماه های گذشته و در آستانه برگزاری انتخابات مجلس دهم نیز به مراسم سخنرانی چندین چهره اصلاح‌طلب حمله شده و از سخنرانی چند فعال سیاسی دیگر ممانعت شده است.

از جمله روز جمعه ۲۰ آذر، مراسم سخنرانی رسول منتجب‌نیا، قائم مقام حزب اعتماد ملی و هادی غفاری، نماینده سابق مجلس، در کرج «به دلیل تهدید نیروهای تندرو» و حضور آنان در مقابل محل برگزاری مراسم لغو شده بود.

روز دوشنبه ۱۶ آذر نیز سخنرانی محمدعلی نجفی و محسن مهرعلیزاده در دانشگاه علامه طباطبایی، پیش از برگزاری به دلیل پرتاب «گاز فلفل» یا «گاز اشک آور» در سالن مراسم لغو شده بود.

پس از آن دانشگاه علامه طباطبایی دراطلاعیه‌ای اعلام کرد که با بازبینی فیلم سالن سخنرانی و تحقیقات حراست دانشگاه، دو نفر از دانشجویان که «عامل استفاده از اسپری گاز اشک‌آور بودند به سرعت شناسایی شدند».

براساس این اطلاعیه «عامل اصلی در اختیار مراجع ذی‌صلاح قرار گرفته است و فرد دوم نیز در مسیر برخورد قانونی است».

در این اطلاعیه اشاره‌ای به هویت این دو دانشجو و گرایش سیاسی آنان نشده است.

روز دوشنبه ۱۶ آذر، همچنین سخنرانی آذر منصوری و جهانبخش خانجانی، دو فعال اصلاح‌طلب، در دانشگاه شهید چمران اهواز پس از تجمع نیروهای بسیج دانشجویی و «حمله» آنان به آذر منصوری لغو شده بود.

پیش از آن نیز به سخنرانی آذر منصوری در دانشگاه آزاد یاسوج و سخنرانی عبدالواحد موسوی لاری در قرچک حمله شده بود.

عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور ایران، با تأکید بر تأمین امنیت تجمع های قانونی از تهیه گزارش حادثه حمله به سخنرانی عبدالواحد موسوی لاری در قرچک خبر داده و گفته است که پرونده «سازمان‌دهندگان و برنامه‌ریزان» این حادثه که «بر عمل خود اصرار دارند» به قوه قضائیه ارجاع می‌شود.

با این حال غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضائیه، در واکنش به حادثه قرچک تنها توصیه کرده که سخنرانی‌هایی که ممکن است واکنش برخی گروه‌ها را به دنبال داشته و «فضا را به هم بریزد» اصلاً برگزار نشود.

XS
SM
MD
LG