لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۱۵

مذاکره واشینگتن و سئول در مورد سامانه دفاعی در مرزهای کره شمالی


تصویری از آزمایش «ت‌اد» در سال ۲۰۱۲
تصویری از آزمایش «ت‌اد» در سال ۲۰۱۲

ساعاتی پس از پرتاب یک موشک دوربرد از سوی کره شمالی بر خلاف تحریم‌های شورای امنیت، مقام‌های واشینگتن و سئول گفتند در مورد قرار دادن یک سامانه فوق‌پیشرفته دفاعی گفت‌وگو خواهند کرد. چین اعتراض رسمی خود را به این تصمیم اعلام کرده‌است.

مقام‌های سئول و متحدان آن در توکیو یا واشینگتن پرتاب موشک دوربرد جدید را «آزمایش موشک بالستیک» تلقی می‌کنند. آنها شدیدا به این موضوع واکنش نشان داده و موضوع انجام مذاکرات برای تصمیم‌گیری در مورد سامانه دفاعی نیز پس از آن مطرح شد.

کره شمالی می‌گوید موشکی که ۱۸ بهمن‌ماه پرتاب کرد، حامل ماهواره‌ای بود که اکنون در فضا قرار گرفته‌است. چین از اقدام کره شمالی ابراز تاسف کرده‌است اما وزارت خارجه آن کشور صبح ۱۹ بهمن ماه، با احضار سفیر کره جنوبی، رسما به تصمیم آمریکا و سئول در مورد آغاز مذاکرات سامانه دفاعی اعتراض کرد.

به گزارش خبرگزاری رسمی کره جنوبی، یون‌هاپ، جان کری، وزیر خارجه ایالات متحده، به کره جنوبی گفته‌است آمریکا «تعهد استواری» برای دفاع از کره جنوبی دارد. به گزارش یون‌هاپ، یان پیانگ‌سه و جان کری، وزیران خارجه دو کشور در عین حال توافق کرده‌اند تلاش‌های مشترکی را برای افزایش تحریم‌ها علیه کره شمالی آغاز کنند.

اما خبرگزاری فرانسه به نقل از تحلیل‌گران می‌گوید تصمیم کره جنوی و آمریکا برای انجام مذاکرات در مورد سامانه دفاعی «ت‌اد» ممکن است عملا «اتحاد» بین‌المللی برای مقابله با افزایش تهدیدهای کره شمالی را به مخاطره بیاندازد.

پکن نگران است که قرار گرفتن احتمالی این سامانه بیش از آنکه متوجه خطرات احتمالی از سوی کره شمالی باشد، برای مقابله با چین صورت می‌گیرد.

تنها یک ماه پیش از پرتاب موشک تازه، پیونگ‌یانگ خبر از انجام یک آزمایش نظامی هسته‌ای داده بود.

کره شمالی رسما ایالات متحده آمریکا را به حمله اتمی تهدید کرده‌است.

سامه ضد موشکی «ت‌اد» سیستمی علیه موشک‌های بالستیک است که هر واحد از آن بیش از ۷۵۰ میلیون دلار قیمت دارد. این سامانه قادر است موشک‌های بالستیک کوتاه‌برد یا میان‌برد را در فاز نهایی پرتاب، ساقط کند. کره جنوبی از سال ۲۰۱۳ میلادی خواستار اطلاعاتی در مورد این سامانه شده بود.

در سال ۲۰۱۴ میلادی پنتاگون اعلام کرده بود تحقیقاتی در مورد قرار دادن این سامانه در کره جنوبی کرده‌است.

امارات متحده عربی دیگر کشوری‌ست که در سال ۲۰۱۱ قراردادی برای تحویل گرفتن این سامانه با ایالات متحده امضا کرد.

XS
SM
MD
LG