لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۵۰

رایزنی برای تأیید صلاحیت اصلاح‌طلبان شاخص «موفق نبوده است»


در حالی که رئیس‌جمهور اسبق ایران گفته است «هنوز کورسوی امیدی مانده» که تعدادی از کاندیداهای اصلاح‌طلب «در رده‌های بالا‌تر» تأیید صلاحیت شوند، رئیس شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان گفت که رایزنی‌ها «برای تأیید صلاحیت چهره‌های شاخص اصلاحات موفق نبود».

محمد خاتمی، رئیس‌جمهور اسبق ایران، در پیامی که روز دوشنبه ۱۹ بهمن، در وب‌سایتش منتشر شده، ضمن «گلایه» از «دست‌اندرکاران انتخابات» به دلیل ردصلاحیت‌ها گسترده کاندیداها، در عین حال نوشت که «هنوز کورسوی امیدی مانده که در رده‌های بالا‌تر تصمیم‌گیری تا حدی این نقیصه جبران شود».

او از مردم خواست که «به هیچ وجه از شرکت در انتخابات دلسرد نشوند» و انتخابات را «وسیله‌ای برای همدلی و مقدمه‌ای برای گذر از فضای بدبینی و امنیتی به فضای باز سیاسی» قرار دهند.

آقای خاتمی تأکید کرد که با وجود رد صلاحیت بسیاری از «چهره‌های شایسته» همچنان نامزد‌های اصلاح‌طلب و اصولگرایی باقی مانده‌اند که انتخاب آنها می‌تواند باعث تشکیل مجلسی «مستقل، خیرخواه، سالم و باشخصیت» شود که «دست‌کم» در کار دولت حسن روحانی «سنگ‌اندازی و کارشکنی نکند».

به گفته سیامک ره‌پیک، سخنگوی هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات، فهرست نامزدهای تأیید صلاحیت شده مجلس بامداد روز شنبه به وزارت کشور ارسال شده است.

با این حال روز یکشنبه معاون سیاسی استانداری تهران، گفته بود که نتیجه بررسی صلاحیت «۵۶ داوطلب» اعلام نشده و فرماندار تهران، نیز اعلام کرده بود که وضعیت این ۵۶ نامزد، که در میان‌شان چهره‌های شاخصی از هر دو جناح عمده سیاسی هستند، تا بعد از ظهر دوشنبه مشخص می‌شود.

تاکنون اما گزارشی درباره وضعیت این کاندیداها منتشر نشده است.

ىر همين باره روزنامه اصلاح‌طلب آفتاب یزد در شماره روز دوشنبه خود اعلام کرد که «به دنبال گفتگوی» حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران، مرتضی اشراقی، الیاس حضرتی، محمدجواد حق‌شناس، نجفقلی حبیبی، محسن مافی، محمود میرلوحی و علی نوبخت، هفت چهره اصلاح‌طلب، توسط شورای نگهبان تأیید صلاحیت شده‌اند، و عبدالله ناصری، عضو شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان، نیز گزارش‌ها درباره تأیید صلاحیت این هفت چهره اصلاح‌طلب را تأیید کرده است.

با این حال خبرگزاری ایلنا روز دوشنبه خبر داد که نام محمدجواد حق‌شناس، محمود میرلوحی، مرتضی اشراقی و علی نوبخت «در میان رد صلاحیت شدگان دیده می‌شود».

در همین حال محمدرضا عارف، رئیس شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان، گفت که تعدادی از کاندیداهای اصلاح‌طلب پس از رایزنی‌ها تأیید صلاحیت شده‌اند، اما رایزنی‌ها «برای تأیید صلاحیت چهره‌های شاخص اصلاحات موفق نبود».

به گفته آقای عارف، بنا بود اصلاح‌طلبان فهرست کاندیداهای خود را تا ۱۸ بهمن ماه اعلام کنند اما به دلیل مشخص نبودن «تکلیف نهایی بررسی صلاحیت‌ها» این فهرست ۲۰ بهمن ماه اعلام خواهد شد.

او اشاره‌ای به تعداد کاندیداهایی که توسط شورای نگهبان تأیید صلاحیت شده‌اند، نکرده است.

پیش از این حسین مرعشی٬ رئیس گروه استان‌های شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان٬ خبر داده بود که تنها ۳۰ کاندیدای اصلاح طلب در کل کشور تأیید صلاحیت شده‌اند.

با این حال او روز دوشنبه اعلام کرد که فهرست انتخاباتی اصلاح‌طلبان برای انتخابات مجلس خبرگان رهبری و مجلس در تهران «کامل است» اما این گروه در بعضی از حوزه‌های انتخابیه امکان معرفی نامزد اصلاح‌طلب ندارد.

روز دوشنبه تعدادی از چهره‌های اصلاح‌طلب از جمله هادی خامنه‌ای، محمدرضا تابش و رسول منتجب‌نیا نیز تأکید کردند که اصلاح‌طلبان در انتخابات شرکت خواهند کرد.

XS
SM
MD
LG