لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۱۸

سازمان ملل: حکومت سوریه و مخالفان آن مرتکب جنایت جنگی شده اند


پائلو پینیرو، رییس کمیسیون تحقیق سازمان ملل متحد درباره سوریه
پائلو پینیرو، رییس کمیسیون تحقیق سازمان ملل متحد درباره سوریه

کمیسیون تحقیق سازمان ملل متحد درباره سوریه طرف‌های درگیری در جنگ داخلی سوریه را متهم کرده است که در چهار سال و نیم گذشته هزاران نفر از زندانیان خود را به قتل رسانده‌اند. این کمیسیون همچنین حکومت بشار اسد و گروه های مسلح مخالف ان را به ارتکاب جنایت جنگی متهم کرده است.

به گزارش وب سایت سازمان ملل، پائلو پینیرو، رییس کمیسیون مستقل تحقیق درباره سوریه گفته است، کلیه کسانی که از بازداشت طرف‌های درگیر در جنگ داخلی سوریه رهایی یافته‌اند، شکنجه‌های غیرقابل تصوری را تحمل کرد‌ه اند.

این گزارش با عنوان «پنهان از دیدگان، از یاد‌ رفتگان: مرگ در بازداشتگاه‌های سوریه» روز دوشنبه هشتم فوریه در ژنو منتشر شده است. این گزارش براساس اسناد، مدارک و مصاحبه با بیش از ۶۰۰ نفر که از زندان‌ها در سوریه جان سالم به در برده‌اند تهیه شده است.

کمیسیون تحقیق سازمان ملل متحد درباره سوریه می‌گوید، نیروهای دولتی شرایطی را در بازداشتگاه‌ها ایجاد کرده اند که علاوه بر شکنجه، جان زندانیان را با گرسنگی و تشنگی دادن یا ارائه نکردن خدمات پزشکی به مخاطره می‌اندازند.

این گزارش می‌افزاید، نیروهای دولتی آگاه بودند که چنین اقداماتی علیه زندانیان می‌تواند به مرگ دستجمعی آنها منجر شود.

این کمیسیون همچنین می‌گوید، این اقدامات بخش از سیاست دولت برای از بین بردن زندانیان بوده و جنایت علیه انسانیت است.

این گزارش می‌گوید، گروه‌های مسلح مخالف حکومت بشار اسد نیز سربازان دولتی و غیرنظامیان زندانی را در شرایط بسیار «وحشیانه‌ای» نگهداری می‌کنند. این گروه‌ها ضمن بدرفتاری با سربازان دولتی آن‌ها را اعدام می‌کنند.

ویتت مونتربوهام، یک از اعضای کمیسیون تحقیق سازمان ملل متحد درباره سوریه گفته است: شنیدهای ما از شواهد و اسناد بهت انگیزی از بدرفتاری گروه های مسلح با زندانیان و اعدام آنها حکایت دارد.

کمیسیون تحقیق سازمان ملل جبهه النصره و دیگر گروه های مسلح مخالف حکومت بشار اسد را به ارتکاب جنایت جنگی متهم کرده است.

از آغاز جنگ داخلی سوریه تاکنون بیش از ۲۵۰ هزار نفر کشته و میلیون ها نفر از خانه و کاشانه خود آواراه شده اند.

XS
SM
MD
LG