لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۶:۰۳

اساتید دانشگاه به روحانی: انتخابات غیر رقابتی برگزار نشود، بهتر است


نزدیک به ۳۰۰ استاد دانشگاه‌های ایران در نامه‌ای سرگشاده به حسن روحانی، رئیس جمهور، ضمن اشاره به «نگرانی فزاینده» از رد صلاحیت گسترده اعلام کردند که برگزار نکردن انتخابات «غیر رقابتی و ناعادلانه» به برگزار کردن آن «ارجحیت» دارد.

وب‌سایت خبری کلمه روز دوشنبه، ۱۹ بهمن، متن نامه ۲۹۶ استاد دانشگاه‌های ایران را منتشر کرد که در آن از آقای روحانی خواسته شده تا دولتش پس از توافق اتمی با قدرت‌های جهانی، «نهایت سعی خود را برای بسط تعامل و گفت‌وگوی سازنده در راستای آشتی ملی در داخل کشور» بکند.

در این نامه، با انتقاد از «رد صلاحیت‌های گسترده» نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری و ابراز نگرانی «فزاینده» از این اتفاق، ابراز عقیده شده که عدم برگزاری انتخابات به شکل «رقابتی، عادلانه، سالم و فراگیر» باعث «سرخوردگی و عدم مشارکت گروه‌های بسیاری از مردم» خواهد شد.

اساتید امضاکننده این نامه تاکید کرده‌اند که چنین مسئله‌ای «علاوه بر آسیب‌های جدی به پیشبرد امور کشور در شرایط حال و سال‌های آینده، زیانی فوری در بر خواهد داشت و آن تضعیف جایگاه کشور در تعاملات منطقه‌ای و بین‌المللی خواهد بود.»

اساتیدی از دانشگاه‌های شهرها و استان‌های مختلف ایران مانند تهران، تبریز، اصفهان، یزد، گیلان، مازندران، هرمزگان، کرمانشاه، شیراز، یاسوج، بیرجند، کرج، اهواز، شهرکرد، کرمان و مشهد این نامه را امضا کرده‌اند.

این نامه در شرایطی منتشر شده که رئیس جمهور ایران پیشتر به رد صلاحیت گسترده اصلاح‌طلبان در انتخابات پیش رو اعتراض کرده و گفته بود: «اگر قرار است یک جناح در انتخابات حضور داشته باشد و یک جناح نه، دیگر به چه دلیل انتخابات برگزار می‌کنیم؟»

حسن روحانی اما پس از مدتی از مردم خواست تا «تحت هر شرایطی» در انتخابات شرکت کنند.

هزاران نفر از نامزدهای اصلاح‌طلب و غیر اصولگرای انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری توسط هیئت‌های نظارت بر انتخابات و شورای نگهبان رد صلاحیت شده‌اند.

محمدرضا عارف، رئیس شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان، هم اعلام کرده است که رایزنی‌ها «برای تایید صلاحیت چهره‌های شاخص» این جریان موفق نبوده است.

انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی و پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری، همزمان با یکدیگر، روز هفتم اسفند برگزار خواهد شد.

XS
SM
MD
LG