لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۸:۲۵

وزارت کشور از تایید صلاحیت ۵۱ درصد نامزدهای انتخابات مجلس خبر داد


حسینعلی امیری، قائم مقام وزیر کشور ایران
حسینعلی امیری، قائم مقام وزیر کشور ایران

در حالی که چهره‌های اصلاح طلب اعلام کرده‌اند تلاش‌های حسن روحانی برای تایید صلاحیت ۲۷۰ نامزد آنان نتیجه‌ نداشته است، قائم مقام وزیر کشور با اشاره به تایید صلاحیت حدود ۵۱ درصد نامزدهای انتخابات مجلس، تغییر در میزان تایید صلاحیت‌ها را «قابل توجه» دانست.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، حسینعلی امیری روز سه‌شنبه ۲۰ بهمن در یک نشست خبری گفت که وزارت کشور «تحلیل‌های ملی و منطقه‌ای» درباره رد صلاحیت نامزدهای انتخابات مجلس را در اختیار شورای نگهبان قرار داده و شورای نگهبان به «مشورت‌ها و پیگیری‌های» این وزارتخانه «توجه» کرده است.

به گفته آقای امیری، شورای نگهبان شش هزار و ۱۷۵ نامزد، یعنی ۵۱ درصد نامزد‌ها را تایید صلاحیت و پنج هزار و ۲۵۲ نامزد را رد صلاحیت کرده است.

با مقایسه آمار اعلام شده از سوی قائم مقام وزیر کشور و درصد کاندیداهای رد صلاحیت شده در دوره‌های قبل، انتخابات مجلس دهم بیشترین نسبت رد صلاحیت را به نسبت دوره‌های پیشین خواهد داشت.

در انتخابات مجلس اول ۴۶ درصد، در انتخابات مجلس دوم ۲۰ درصد، در انتخابات مجلس سوم ۱۹ درصد، در انتخابات مجلس چهارم ۲۸ درصد، در انتخابات مجلس پنجم ۳۹ درصد، در انتخابات مجلس ششم ۲۶ درصد، در انتخابات مجلس هفتم ۴۴ درصد، در انتخابات مجلس هشتم ۳۷ درصد و در انتخابات مجلس نهم ۳۵ درصد از کاندیدا‌ها رد صلاحیت شده بودند.

با این حال سیامک ره‌پیک سخنگوی هیات مرکزی نظارت بر انتخابات روز ۱۷ بهمن از تایید صلاحیت یک هزار و پانصد نامزد رد صلاحیت‌شده خبر داده و افزوده بود که به این ترتیب میزان نامزدهای تایید صلاحیت شده، از ۴۰ درصد از ثبت‌نام کنندگان به ۵۵ درصد افزایش یافته است.

در همین حال قائم مقام وزیر کشور گفت که در بین بیش از هزار و ۴۰۰ نفر نامزد تایید صلاحیت شده از سوی شورای نگهبان، «هم اصولگرا، هم اصلاح طلب و هم اعتدالی‌ها وجود دارند».

گفته‌های قائم مقام وزارت کشور در حالی بیان شده است که برخی چهره‌های اصلاح طلب از جمله محمدرضا عارف، رییس شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان، گفته‌اند که تعدادی از کاندیداهای اصلاح‌طلب پس از رایزنی‌ها تایید صلاحیت شده‌اند، اما رایزنی‌ها «برای تایید صلاحیت چهره‌های شاخص اصلاحات موفق نبود».

در همین حال اشرف بروجردی رییس مجمع زنان اصلاح‌طلب به وب سایت «نامه» گفته که رایزنی‌های حسن روحانی رییس جمهوری برای تایید صلاحیت ۲۷۰ نامزد ردصلاحیت شده بی‌نتیجه بوده است.

شهاب‌الدین چاوشی٬ معاون سیاسی استاندار تهران، نیز در مصاحبه با شماره روز سه‌شنبه روزنامه «اعتماد» اعلام کرده که شورای نگهبان اعلام نتیجه بررسی صلاحیت ۵۶ نامزد بلاتکلیف حوزه انتخابیه تهران را به ۲۷ بهمن٬ آخرین مهلت قانونی این شورا٬ موکول کرده است.

آقای چاوشی با ابراز بی‌اطلاعی از وضعیت این نامزد‌ها گفته است که اخبار غیررسمی از تایید صلاحیت برخی از آن‌ها حکایت دارد.

با این حال قائم مقام وزارت کشور گفت که تنها هفت کاندیدا بلاتکلیف هستند.

XS
SM
MD
LG