لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۵۴

فابیوس: سیاست مبهم آمریکا احتمالا تغییری در وضع سوریه ایجاد نمی‌کند


لوران فابیوس گفته که بعید است باراک اوباما ظرف ماه‌های آینده موضع خود را (در قبال بحران سوریه) تغییر دهد.
لوران فابیوس گفته که بعید است باراک اوباما ظرف ماه‌های آینده موضع خود را (در قبال بحران سوریه) تغییر دهد.

وزیر امور خارجه فرانسه روز چهارشنبه، ۲۱ بهمن، تعهد آمریکا به حل بحران سوریه را زیر سوال برد و گفت که سیاست «مبهم» ایالات متحده در بروز این بحران نقش دارد. وی در عین حال، ایران و روسیه را به همدستی با «سبعیت» رژیم بشار اسد متهم کرد.

لوران فابیوس به خبرنگاران گفت: «ابهام‌هایی در میان بازیگران ائتلاف به چشم می‌خورد... نمی‌خواهم آن چه را قبلا درباره رهبر این ائتلاف گفته‌ام بار دیگر تکرار کنم. ولی حس نمی‌کنیم که این کشور تعهد جدی دارد.»

به گزارش خبرگزاری رویترز، وی که روز چهارشنبه جداگانه اعلام کرد قرار است از سمتش در دولت فرانسه کناره گیری کند، افزود که بعید است باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا ظرف ماه‌های آینده موضع خود (در قبال بحران سوریه) را تغییر دهد.

انتظار می‌رود که فرانسو اولاند، رئیس جمهوری فرانسه، عصر چهارشنبه فابیوس ۶۹ ساله را به عنوان رئیس دادگاه قانون اساسی این کشور منصوب کند.

وزیر امور خارجه فرانسه با اشاره به جان کری، همتای آمریکایی‌اش، گفت: «فکر نمی‌کنم تعهد آقای اوباما منجر به عمل شود، آن‌ گونه که وزیرش (علنا) اعلام می‌کند.»

آقای فابیوس تصریح کرد: «حرف‌هایی زده می‌شود اما عمل متفاوت است، و واضح است که ایرانی‌ها و روس‌ها این تفاوت را حس می‌کنند.»

جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، سعی دارد به منظور جلوگیری از شکست تلاش‌های دیپلماتیک برای پایان دادن به جنگ پنج ساله داخلی در سوریه، موضوع برقراری آتش‌بس و افزایش کمک‌های بین المللی به مردم این کشور را در نشست هفته آینده گروه بین‌المللی حمایت از سوریه (ISSG) در مونیخ در دستور کار قرار دهد.

اما مخالفان مسلح رئیس‌ جمهوری سوریه و بسیاری از مقام‌های غربی امید چندانی به پیشرفت دیپلماتیک حل بحران این کشور ندارند، چرا که روسیه با حمایت گسترده نظامی از دمشق به دنبال پیروزی بشار اسد است.

وزیر امور خارجه فرانسه که کشورش از حامیان اصلی شورشیان است در سخنانش گفت که ابهام موجب بد‌تر شدن اوضاع در سوریه شده است.

فابیوس تصریح کرد: «هنگامی که به سبعیت (اسد)، همدستی روسیه و ایران و همچنین ابهام را اضافه می‌کنید شاهد وضعیتی خواهید بود که در حلب در حال اتفاق افتادن است.»

مسکو که همراه با تهران از حامیان اصلی بشار اسد است، در هفته‌های اخیر به حملات هوایی خود علیه مواضع مخالفان رئیس جمهوری سوریه در شمال و غرب این کشور به‌ویژه اطراف حلب شدت بخشیده که این اقدام سبب فرار هزاران آواره دیگر از خانه‌های خود و رفتن به مرز ترکیه شده است.

در همین حال، مخالفان بشار اسد که مورد حمایت عربستان هستند گفته‌اند که در مذاکرات اواخر ماه فوریه برای بحران سوریه شرکت می‌کنند ولی همزمان خواستار اقدامات بیشتر آمریکا برای متوقف کردن بمباران مواضع مخالفان از سوی روسیه شدند.

سلیم المسلط، سخنگوی اپوزیسیون سوریه، در پاسخ به این پرسش خبرگزاری رویترز که آیا در مذاکرات صلح شرکت خواهید کرد، گفت: «بله، ما شرکت خواهیم کرد. و قصدمان نیز این است که پیشرفت حاصل شود ولی طرف حساب ما جدی نیست.»

وی افزود: «اگر آن‌ها کشتن شهروندان را متوقف کنند فکر می‌کنم که بتوان به راه حلی در مذاکرات دست یافت.»

سخنگوی مخالفان تصریح کرد که ما برای شرکت در مذاکرات پیش‌شرطی نداریم، و تنها خواهان آن هستیم که قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل اجرایی شود.

XS
SM
MD
LG