لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۳۸

«تخفیف بیشتر» ایران برای مشتریان آسیایی نفت در رقابت با عربستان


گزارش‌ها حاکی است که ایران برای جلب مشتری، نفت خود را با تخفیفی بیشتر از عربستان سعودی به خریداران آسیایی می فروشد.

در حالی که افت شدید قیمت نفت در بازارهای جهانی درآمد نفتی ایران را به‌شدت کاهش داده، ایران می‌کوشد پس از رفع تحریم‌ها و در رقابت با عربستان، سهم قابل توجه خود را در بازار نفت بار دیگر به دست آورد.

خبرگزاری بلومبرگ روز پنج‌شنبه، ۲۲ بهمن، به نقل از یک مقام در شرکت ملی نفت ایران که به نامش اشاره نکرده است نوشت که ایران نفت خام سنگین خود را برای تحویل در ماه مارس (اسفند) با تخفیفی بیشتر از عربستان به کشورهای آسیایی می‌فروشد.

بر اساس این گزارش، این اولین بار در یک دهه گذشته است که ایران تخفیف بیشتری از عربستان به مشتریانش می‌دهد.

به گفته مقام ناشناس شرکت ملی نفت ایران، نفت خام ایران ۲ دلار و ۶۰ سنت در هر بشکه پایین‌تر از متوسط نفت خام عمان و دبی عرضه خواهد شد.

نفت خام دبی و عمان به عنوان شاخص قیمت‌گذاری نفت خام تولیدکنندگان در خلیج فارس برای صدور به بازارهای آسیایی به کار می‌رود.

خبرگزاری بلومبرگ در گزارش خود می‌گوید که ایران در قیمت‌گذاری نفت خام خود دست‌کم از سال ۲۰۰۶ پیرو عربستان بوده، اما اکنون، بر پایه محاسبه این خبرگزاری، از ماه مارس ۱۰ سنت دیگر به خریداران تحفیف می‌دهد.

بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت ایران، بارها گفته بود که قصد دارند بلافاصله پس از لغو تحریم‌ها با به اجرا درآمدن برجام (توافق هسته‌ای) صادرات نفتی را ۵۰۰ هزار بشکه در روز افزایش دهند.

ایران که اکنون پنجمین تولیدکننده بزرگ نفت در اوپک است، تا پیش از تشدید تحریم‌ها در سال ۲۰۱۲، دومین تولیدکننده نفت در این سازمان به شمار می‌آمد.

مقام شرکت ملی نفت ایران به خبرگزاری بلومبرگ گفته است که به علت پایین بودن تقاضا، در حال حاضر چارچوب قیمت‌گذاری هر چهار ماه در سال را دنبال نمی‌کنند تا بتوانند مشتری بیشتری جلب کنند.

به گزارش بلومبرگ، شرکت ملی نفت عربستان هفته پیش نفت خام متوسط خود برای تحویل در ماه مارس به خریداران در آسیا با دو دلار و ۴۰ سنت تخفیف عرضه کرد.

بر مبنای قیمت‌گذاری چهار ماهه که شرکت ملی نفت ایران تاکنون به آن عمل می‌کرد، انتظار می‌رفت که نفت سنگین ایران دو دلار و ۵۰ سنت پایین‌تر از شاخص متوسط عمان و دبی عرضه شود.

به گفته خبرگزاری بلومبرگ، مقام شرکت نفت ایران که خواسته به دلیل «مسائل سیاست داخلی» نامش ذکر نشود، همچنین از دادن ۱۰ سنت تخفیف دیگر برای نفت مخلوط «فروزان» به خریداران در آسیا خبر داده است.

او گفته است که این مخلوط ۲ دلار و ۴۳ سنت کمتر از متوسط عمان و دبی برای ماه مارس عرضه می‌شود.

شرکت ملی نفت ایران اما چارچوب قیمت‌گذاری چهار ماهه را برای نفت سبک ایران حفظ کرده و آن را در هر بشکه ۸۰ سنت پایین‌تر از شاخص‌ها می‌فروشد.

در همین حال افت قیمت نفت در بازار جهانی روز پنج‌شنبه از سر گرفته شد و، به گزارش رویترز، نفت خام آمریکا با ۷۰ سنت کاهش به قیمت هر بشکه ۲۶ دلار و ۷۷ سنت رسید.

نفت خام برنت هم با ۳۳ سنت افت، ۳۰ دلار و ۵۰ سنت معامله شد.

XS
SM
MD
LG