لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۳۵

عارف: ۳۰۰ داوطلب برای فهرست اطلاح‌طلبان در تهران بررسی شده‌اند


رئیس شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان اعلام کرد که ۳۰۰ نامزد انتخابات مجلس برای قرار گرفتن در فهرست اصلاح‌طلبان در تهران خود را به این شورا معرفی کرده‌اند که این شورا با بررسی پرونده این نامزدها «در نهایت به ۶۰ نفر رسید».

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، محمدرضا عارف، روز جمعه ۲۳ بهمن، گفت که فهرست اصلاح‌طلبان و «اعتدالیون» امشب و حداکثر فردا مشخص شود.

به گفته آقای عارف، ۳۰۰ نامزد انتخابات در حوزه انتخابیه تهران خود را به شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان معرفی کردند که «کمیته کار‌شناسی شورا از این تعداد به ۱۳۰ داوطلب و نهایتاً با نظر هیئت رئیسه شورا به ۶۰ نفر رسید ».

به گفته آقای عارف، در بررسی پرونده داوطلبان، اصلاح‌طلب بودن «همواره خط قرمز» شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان بوده است.

وی در عین حال گفت که در صورت ائتلاف با گروه‌های دیگر همه اعضای فهرست اصلاح‌طلبان، اصلاح‌طلب نخواهند بود و برخی از نزدیکان دولت حسن روحانی نیز در این فهرست حضور خواهند داشت.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، وی اضافه کرد: «می‌خواهم به همه دوستان قول بدهم که به هیچ عنوان هویت اصلاح‌طلبی و گفتمان اصلاحات را فدای منافع کوتاه مدت نخواهیم کرد».

شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان پیش از این اعلام کرده بود که فهرست انتخاباتی این گروه ۱۷ بهمن ماه اعلام می‌شود، اما پس از آن شخصیت‌های اصلاح‌طلب اعلام کردند که منتظر تعیین تکلیف تعدادی از کاندیداهای رد صلاحیت شده هستند.

در ‌‌نهایت آقای عارف روز ۱۹ بهمن گفت که تعدادی از کاندیداهای اصلاح‌طلب پس از رایزنی‌ها تأیید صلاحیت شده‌اند، اما رایزنی‌ها «برای تأیید صلاحیت چهره‌های شاخص اصلاحات موفق نبود».

در این زمینه اشرف بروجردی، رئیس مجمع زنان اصلاح‌طلب، گفته است که رایزنی‌های حسن روحانی، رییس جمهوری، برای تایید صلاحیت ۲۷۰ نامزد ردصلاحیت شده بی‌نتیجه بوده است.

در حالیکه گروه‌های اصلاح طلب هنوز فهرست کاندیداهای مورد حمایت خود را اعلام نکرده‌اند، فهرست ائتلاف اصولگرایان در حوزه انتخابیه تهران از روز ۱۸ بهمن به صورت رسمی منتشر شده است.

روز جمعه نیز فهرست مورد حمایت ائتلاف‌ اصولگرایان در ۳۲ حوزه انتخابیه از جمله استان‌های خراسان رضوی، یزد و تعدادی از شهرهای استان‌های فارس و اصفهان اعلام شد.

پیش از این تعدادی از اصولگرایان در انتقاد از فهرست ائتلاف اصولگرایان برای حوزه انتخابیه تهران اعلام کرده بودند که اعضای جبهه پایداری و جمعیت ایثارگران نقش اصلی را در تنظیم این فهرست داشته‌اند.

از جمله ابوالقاسم رئوفیان، عضو جبهه ایستادگی ایران، گفته بود که این فهرست با «چانه‌زنی و لابی‌گری» تدوین شده و شانس رأی‌آوری آن کمتر از ۲۵ درصد است.

امیر محبیان٬ فعال سیاسی اصولگرا، نیز به تازگی گفته بود که منتقدان فهرست تهران بر این باورند که ظرفیت رأی‌آوری این فهرست بیش از ٢٠ درصد نیست، و اضافه کرده بود که این تحلیل هم از سوی هواداران لاریجانی شنیده می‌شود و هم از سوی هواداران احمدی‌نژاد.

در همین حال غلامعلی حداد عادل روز جمعه گفت که «یک ماشین تخریب برای مقابله با اصولگرایان» به راه افتاده است.

برخی از احزاب و چهره‌های اصولگرا از جمله علی لاریجانی، رئیس مجلس، در شورای ائتلاف اصولگرایان نماینده ندارند.

XS
SM
MD
LG