لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۹

احتمال «حذف نام رفسنجانی» از فهرست انتخاباتی جامعه روحانیت


یک روز پس از انتشار فهرست مورد حمایت اکبر هاشمی رفسنجانی در انتخابات مجلس خبرگان و حضور دبیرکل جامعه روحانیت مبارز در این فهرست، یک عضو این جامعه گفت که نام آقای هاشمی رفسنجانی «تقریباً به سمت حذف ‌شدن» از این گروه می‌رود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، حسین ابراهیمی، این عضو جامعه روحانیت مبارز، روز شنبه، ۲۴ بهمن، اعلام کرد که فهرست جامعه روحانیت برای استان تهران «تقریبا‍ً نهایی شده و در آخرین مراحل تدوین قرار دارد».

به گفته آقای ابراهیمی، نام اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، «در حال حاضر» در فهرست جامعه روحانیت مبارز قرار ندارد و «تقریباً به سمت حذف‌ شدن می‌رود».

سخنان این عضو جامعه روحانیت مبارز در حالی بیان شده است که محمدرضا مصباحی مقدم، سخنگوی این گروه، روز یک‌شنبه، ۱۸ بهمن، اعلام کرده بود که جامعه روحانیت مبارز با حضور اکبر هاشمی رفسنجانی در فهرست خود برای انتخابات مجلس خبرگان رهبری «موافقت» کرده، اما جامعه مدرسین حوزه علمیه قم «با این امر مخالف است».

به گفته آقای مصباحی مقدم، پیش از اختلاف نظر این دو گروه درباره حمایت از آقای هاشمی رفسنجانی، قرار بوده دو گروهدر کل کشور فهرست مشترک داشته باشند.

جامعه مدرسین حوزه علمیه قم برای اولین بار پس از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران نام آقای هاشمی رفسنجانی را در فهرست مورد حمایت خود در انتخابات مجلس خبرگان رهبری قرار نداده است.

در همین حال در فهرست مورد حمایت آقای هاشمی رفسنجانی در انتخابات مجلس خبرگان رهبری از نام احمد جنتی، محمد یزدی، محمدرضا مدرسی یزدی، سه عضو شورای نگهبان که در فهرست جامعه مدرسین حوزه علمیه قم حضور دارند، نشانی نیست.

در این فهرست که روز جمعه منتشر شده است اما نام محمدعلی موحدی کرمانی، دبیرکل جامعه روحانیت مبارز، به چشم می‌خورد.

آقای هاشمی رفسنجانی روز دوشنبه، ۱۲ بهمن‌ماه، در اعتراض به رد صلاحیت حسن خمینی در انتخابات مجلس خبرگان رهبری خطاب به اعضای شورای نگهبان گفته بود: «شما صلاحیت خود را از کجا آورده‌اید؟ چه کسی به شما اجازه داده یک جا بنشینید و برای دولت و مجلس و جاهای دیگر داوری کنید و اختیارات را در دست بگیرید؟»

این سخنان انتقاد شدید تعدادی از امامان جمعه را به دنبال داشت و غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگو و معاون اول قوه قضائیه، نیز این سخنان را مصداق «تشویش اذهان عمومی، توهین و تحریک افراد به اقدامات خلاف قانون» خوانده و گفت که «یقیناً برای این‌ها پرونده تشکیل می‌شود و به وقتِ آن برخورد می‌شود».

حسن خمینی هنوز به رد صلاحیت دوباره خود واکنشی نشان نداده است، اما او قبل از این گفته بود که بعید می‌داند اعتراضش به تصمیم شورای نگهبان منجر به تغییری در این مسئله شود.

در همین حال محمد خاتمی، رئیس جمهور اسبق ایران، در یادداشتی در وب‌سایت شخصی‌اش،‌ به رد صلاحیت حسن خمینی و «تعدادی از مجتهدان جوان دیگر» و همچنین رد صلاحیت گسترده نامزدهای انتخابات مجلس اعتراض کرد.

وی در عین حال از مردم خواست پای صندوق‌های رای بروند تا «شایستگان بیشتری را به هر دو مجلس بفرستد» و «تا حد امکان مردم‌سالارانه مانع ورود کسانی شوند که از آرمان‌ها و خواست اکثریت دورترند».

بیش از ۸۰۰ نفر برای نامزدی در انتخابات این دوره مجلس خبرگان رهبری ثبت‌نام کرده بودند، اما شورای نگهبان، تنها ۱۶۱ نفر راتائید صلاحیت کرده است.

بسیاری از ردصلاحیت‌شدگان روحانیون منسوب به اصلاح‌طلبان و دولت حسن روحانی هستند، مانند مجید انصاری، معاون پارلمانی رئیس جمهور، رسول منتجب‌نیا، قائم مقام حزب اعتماد ملی، و آیت‌الله علی‌محمد دستغیب، عضو مجلس کنونی خبرگان.

XS
SM
MD
LG