لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۵۶

سازمان حج و زیارت: جان‌باختگان منا «شهید» محسوب می‌شوند


مقام‌های ایرانی در مراسم خاکسپاری یکی از جان‌باختگان؛ غضنفر رکن‌آبادی، سفیر سابق ایران در لبنان، در میان کشته‌شدگان مراسم حج بود و جسد او اوایل ماه آذر به ایران بازگردانده شد.
مقام‌های ایرانی در مراسم خاکسپاری یکی از جان‌باختگان؛ غضنفر رکن‌آبادی، سفیر سابق ایران در لبنان، در میان کشته‌شدگان مراسم حج بود و جسد او اوایل ماه آذر به ایران بازگردانده شد.

رئیس سازمان حج و زیارت ایران می‌گوید زائران ایرانی جان‌باخته در مراسم حج امسال، «شهید» محسوب شده و فرزندان آنها از خدمت سربازی معاف شده، سهمیه کنکور می‌گیرند و می‌توانند از خدمات بیمه بنیاد شهید بهره‌مند شوند.

خبرگزاری ایلنا، ۲۵ بهمن ماه، به نقل از سعید اوحدی، رئیس سازمان حج و زیارت ایران، گزارش داده است که از امروز، در پی امضای تفاهم‌نامه‌ای مشترک با «بعثه» رهبر جمهوری اسلامی ایران، بنیاد شهید و سازمان حج و زیارت، «تمامی جانباختگان حادثه منا شهید محسوب شدند».

آقای اوحدی افزوده است «تعویض سنگ قبر» جان‌باختگان منا برای حک واژه «شهید» نیز بر عهده بنیاد شهید است و لازم نیست خانواده آنها هزینه‌‌ای برای این کار پرداخت کنند.

او می‌گوید «در همین راستا همه فرزندان شهدای منا می‌توانند از سهمیه کنکور، مدارس و دبیرستان‌های شاهد، خدمات بیمه بنیاد شهید و همچنین معافیت از سربازی بهره‌مند شوند».

دوم مهر ماه در جریان اجرای بخشی از مناسک حج در «منا» صد‌ها زائر از ملیت‌های مختلف زیر دست‌وپا کشته شدند.

تهران می‌گوید در مجموع ۴۶۵ ایرانی در جریان حادثه مراسم امسال جان خود را از دست دادند.

خبرگزاری رویترز شمال کل جان‌باختگان را بیش از ۲ هزار نفر اعلام کرده بود؛ صدها شهروند اندونزی، هند و پاکستان نیز در میان کشته‌شدگان هستند.

حادثه منا به دور تازه‌ای از تنش‌ها میان ایران و عربستان سعودی انجامید؛ تنش‌هایی که در روابط دو کشور سال‌هاست ادامه دارد و اخیرا با اعدام یک روحانی شیعه در عربستان و حمله به اماکن دیپلماتیک آن کشور در ایران شدت بیشتری نیز به خود گرفته است.

رهبر جمهوری اسلامی در پی حادثه منا، عربستان را به انجام «واکنشی خشن و سخت» تهدید کرد.

ملک‌ سلمان، پادشاه عربستان سعودی، نیز بدون اشاره مستقیم به نام کشوری، انتقادها در مورد نحوه مدیریت برگزاری مراسم حج را «غیرمسئولانه» و «با اهداف سیاسی» توصیف کرده‌است.

XS
SM
MD
LG