لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۵۱

ترکیه به حملات به شبه‌نظامیان کرد سوریه «ادامه می‌دهد»


داووداغلو
داووداغلو

در حالی‌که ایالات متحده و فرانسه از ترکیه خواسته‌اند حملات خود در خاک سوریه علیه شبه‌نظامیان کرد در آن کشور را متوقف کند، نخست‌وزیر ترکیه گفته‌است کشورش به «حملات متقابل» خود علیه «اتحاد دمکراتیک» (پ‌ی‌د) ادامه خواهد داد.

احمد داووداغلو، نخست‌وزیر ترکیه، ۲۵ بهمن‌ماه در گفت‌‌وگویی تلفنی با آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان، گفته است آنکارا «اجازه نخواهد داد پ‌ی‌د به عملکرد خشونت‌بار خود ادامه دهد. نیروهای امنیتی ما واکنش لازم را داده‌اند و به این کار ادامه خواهند داد».

ترکیه «حزب اتحاد دمکراتیک» (پ‌ی‌د) و گروه مسلح «یگان‌های مدافع خلق» (ی‌پ‌گ) را «گرو‌ه‌های ترویستی» می‌داند. شامگاه ۲۴ بهمن‌ماه خبرگزاری‌ها از گلوله‌باران مواضع شبه‌نطامیان کرد به وسیله ارتش ترکیه خبر دادند. این حملات در حالی انجام شده که گروه‌های کرد با حمایت هوایی سوریه موفق شده‌اند دست به پیشروی‌های مهمی بزنند.

خبرگزاری فرانسه می‌گوید توپخانه ارتش ترکیه در هر دو روز شنبه و یک‌شنبه مواضع این گروه‌ها را زیر حملات خود گرفت. ترکیه می‌گوید این حملات، به صورت متقابل و در واکنش به آتش‌باری کردها انجام می‌شود.

داووداغلو به مرکل گفته است شبه‌نظامیان کرد سوریه که از منظر آنکارا فرقی با پ‌کاکا (حزب کارگران کردستان) ندارند، با حمایت هوایی روسیه پیشروی کرده‌اند.

روابط مسکو و آنکارا، در پی سرنگونی جنگنده روسیه به دست ترکیه، به طور کم‌سابقه‌ای پرتنش شده است. روسیه و ایران از مهم‌ترین حامیان بشار اسد نیز به شمار می‌روند، حکومتی که ترکیه و یا عربستان سعودی از مهم‌ترین مخالفانش هستند. بحران در روابط ریاض و تهران نیز شدت گرفته‌است. ترکیه و عربستان می‌گویند در حال ارزیابی شرایط برای اعزام نیروی زمینی به سوریه هستند.

با گلوله‌باران مواضع کردها در سوریه، ایالات متحده از ترکیه خواست تا حملاتش را به مواضع کردها یا حکومت سوریه در استان حلب متوقف کند.

پس از آن فرانسه نیز درخواست مشابهی را بیان کرد. به گزارش خبرگزاری رویترز وزارت خارجه فرانسه در بیانیه‌ای می‌گوید پاریس «نگران وخیم‌تر ‌شدن اوضاع در منطقه حلب و شمال سوریه است. ما خواستار توقف بمباران هستیم. هم حملات حکومت سوریه و متحدانش در تمامی منطقه و هم حملات ترکیه به منطقه کردها.»

به گفته وزارت خارجه فرانسه، اولویت باید با نبرد علیه گروه موسوم به «حکومت اسلامی» باشد و نیز اجرا کردن توافق که در مونیخ به دست آمده است.

به تازگی قدرت‌های جهانی و منطقه‌ای در نشستی که در مونیخ آلمان برگزار شد، بر سر طرحی برای برقراری آتش‌بس و ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه به مناطق تحت محاصره در سوریه موافقت کردند.

روزنامه ترکیه‌ای حریت به نقل از نخست‌وزیر آن کشور می‌گوید او نگرانی‌های خود را در تماسی تلفنی با جو بایدن، معاون باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا، بیان کرده است.

به گزارش این روزنامه آمریکا و ترکه همچنان بر سر رویکرد در مورد اتحاد دمکراتیک (پ‌ی‌د) اختلاف دارند؛ در حالی‌که این گروه از منظر آنکارا «تروریستی» است، از منظر ایالات متحده «متحدی» در جنگ علیه «داعش» است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه آقای داووداغلو در گفت‌وگو با خانم مرکل گفته است پیشروهای اخیر نیروهای کرد، «بحران انسانی» تازه‌ای را به وجود می‌آورد که هم بر ترکیه و هم بر اتحادیه اروپا تاثیر خواهد گذاشت.

پیش از این رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه، در جریان یک سخنرانی گفته بود مقام‌های اروپایی را تهدید کرده، راه خروج پناهجویان به سوی آن قاره را باز می‌کند.

ترکیه در حال حاضر محل اسکان شماری نزدیک به سه میلیون پناهجوی آواره از جنگ داخلی سوریه است.

XS
SM
MD
LG