لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۰۴

اوباما: هنوز سه‌چهارم سوریه در کنترل نیروهای دیگری به جز اسد است


رئیس‌جمهوری آمریکا با اشاره به حملات روسیه در سوریه و حضور گروه‌های مختلفی که کشور را در کنترل دارند، می‌گوید سیاست مسکو اشتباه است و راهبرد فعلی به «باتلاقی» برای روسیه تبدیل می‌شود.

باراک اوباما در عین حال تاکید کرده است که بین او و پوتین «رقابتی» بر سر سوریه وجود ندارد.

رئیس‌جمهوری ایالات متحده ۲۷ بهمن ماه در جریان یک کنفرانس خبری در کالیفرنیا گفته است سیاست روسیه در سوریه یک اشتباه راهبردی است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه باراک اوباما گفته است «شاید پوتین فکر می‌کند خود را برای سرمایه‌گذاری در اشغال دائم سوریه به وسیله ارتش روسیه آماده می‌کند. این کار هزینه بسیاری خواهد داشت.»

او افزوده است هنوز «نزدیک به سه چهارم سوریه در کنترل کسان دیگری به جز [بشار] اسد (رئیس‌جمهوری سوریه) است. این چیزی نیست که در آینده نزدیک متوقف شود».

اوباما می‌گوید: «پرسش اصلی این است: روسیه فکر می‌کند به عنوان متحدی که تا همین الان هم میلیاردها دلار در سوریه خرج کرده، در نهایت از کشوری که کاملا ویران شده چه چیزی نصیبش می‌شود؟»
اوباما می‌گوید: «پرسش اصلی این است: روسیه فکر می‌کند به عنوان متحدی که تا همین الان هم میلیاردها دلار در سوریه خرج کرده، در نهایت از کشوری که کاملا ویران شده چه چیزی نصیبش می‌شود؟»

روسیه و ایران از متحدان اصلی بشار اسد به شمار می‌روند. هر دو کشور می‌گویند در حال کمک به حکومت سوریه در نبردهایش علیه «تروریست‌ها» هستند. بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه، به طور عمومی شورشیان مخالف خود را «تروریست» خطاب کرده‌است. طی روزهای گذشته نیروهای دولتی اسد و متحدان شبه‌نظامی آن با حمایت هوایی روسیه، توانسته‌اند دست به پیشروی‌هایی در استان حلب بزنند.

رئیس‌جمهوری ایالات متحده تاکید کرده است که رقابتی میان او و ولادیمیر پوتین، همتای روسش، بر سر سوریه وجود ندارد؛ «پرسش اصلی این است: روسیه فکر می‌کند به عنوان متحدی که تا همین الان هم میلیاردها دلار در سوریه خرج کرده، در نهایت از کشوری که کاملا ویران شده چه چیزی نصیبش می‌شود؟»

مسکو می‌گوید بنا به درخواست «دولت مشروع» سوریه وارد جنگ داخلی آن کشور شده است. از سوی دیگر حملات اخیر سبب شده تا دیگر قدرت‌های منطقه‌ای مخالف اسد، عربستان سعودی و ترکیه، نیز بر اقدامات خود در سوریه بیافزایند و از لزوم اعزام نیروی زمینی به آن کشور سخن بگویند. رخدادهای تازه گفت‌وگوها برای پایان دادن به بحران پنج‌ساله سوریه را با مشکلات تازه‌ای روبه‌رو کرده‌است.

مسکو می‌گوید بنا به درخواست «دولت مشروع» سوریه وارد جنگ داخلی آن کشور شده است
مسکو می‌گوید بنا به درخواست «دولت مشروع» سوریه وارد جنگ داخلی آن کشور شده است

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، اوباما گفته شکی ندارد که مذاکرات آتش‌بس در سوریه در نهایت برای این کشور «درهم‌شکسته» صلحی بادوام به ارمغان می‌آورد.

قدرت‌های جهانی و منطقه‌ای هفته گذشته در مونیخ بر سر طرح آتش‌بس در سوریه به توافقاتی رسیدند.

کرملین ۲۵ بهمن‌ماه خبر داد که رئیسان جمهوری روسیه و آمریکا در تماسی تلفنی موافقت کرده‌اند تا بر تعاملات دیپلماتیک خود و دیگر همکاری‌ها، برای اجرای توافق مونیخ بیفزایند.

اما از سویی رئیس‌جمهوری ایالات متحده تاکید کرده است که از منظر او ایجاد آتش‌بس در سوریه کار سختی است؛ «اگر روسیه به بمباران فله‌ای خود ادامه دهد، همانطور که تا کنون شاهد آن بودیم، آن موقع عادلانه است که بگوییم شاهد توافقی از سوی اپوزیسیون [سوریه] نخواهیم بود».

در همان روزی که باراک اوباما این سخنان را گفته، دیگر مقام‌های دولت ایالات متحده نیز تردیدهایی را در مورد احتمال برپایی آتش‌بس توافق‌شده در مونیخ مطرح کرده‌اند. مارک تونر، سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده، گفته است روسیه که همچنان در حال بمباران مخالفان میانه‌روی اسد است، اگر در مورد آتش‌بس جدی است «یا باید دلیش را بگوید یا دیگر ساکت شود».

در کنار اینها بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه، نیز امکان برپایی آتش‌بس طی یک هفته را زیر سوال برده و می‌گوید چنین چیزی به معنی توفق استفاده از سلاح نیست.

یک مرکز تحقیقاتی به تازگی گفته است آمار کشته‌شدگان جنگ داخلی سوریه به ۴۷۰ هزار نفر رسیده است؛ این رقم حدود دو برابر بیشتر از آماری است که سازمان ملل متحد آخرین بار منتشر کرده بود.

XS
SM
MD
LG