لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۴۳

وقوع انفجاری در آنکارا ۲۸ کشته بر جای گذاشت


صحنه انفجار در پایتخت ترکیه
صحنه انفجار در پایتخت ترکیه

آنکارا، پایتخت ترکیه، عصر چهارشنبه ۲۸ بهمن شاهد یک انفجار مهیب در اطراف مراکز نظامی این شهر بود که دستکم ۲۸ کشته بر جای گذاشته است.

خبرگزاری رویترز به نقل از مقامات پلیس آنکارا گزارش داده است، عامل این حادثه یک خودروی بمب گذاری شده بوده که در نزدیکی خودروی حامل کارکنان ارتش منفجر شده است.

آماری که از شمار قربانیان این رخداد منتشر می‌شود به طور مرتب فزونی می‌یابد. آخرین آمار را سخنگوی دولت ترکیه اعلام کرده که حاکی از آن است ۲۸ نفر کشته و ۶۱ نفر مجروح شده‌اند.

آمار اولیه‌ای که فرماندار آنکارا اعلام کرده بود شمار کشته شدگان این انفجار را پنج نفر و شمار مجروحان را ۱۰ نفر عنوان می‌کرد.​

آنکارا اواسط مهرماه نیز شاهد دو انفجار بزرگ بود که به کشته شدن ۱۰۲ نفر انجامید.

مقامات ترکیه گروه موسوم به «حکومت اسلامی» یا داعش را مسئول آن انفجارها دانسته‌اند. اما عامل یا عوامل انفجارهای امروز آنکارا هنوز در پرده ابهام است.

با این حال خبرگزاری رویترز به نقل از یک منبع امنیتی بدون اشاره به نام او نوشته که مشاهدات اولیه حاکی از دخالت حزب منحل شده کارگران کردستان، پ‌کاکا، در انفجار امروز است.

پیش از این سخنگوی حزب حاکم عدالت و توسعه و وزیر دادگستری ترکیه از رخداد امروز صرفا به عنوان یک اقدام تروریستی یاد کرده‌ بودند بدون آنکه نامی از عوامل احتمالی آن ببرند.

این انفجار منجر به لغو سفر احمد داووداغلو، نخست‌وزیر ترکیه، به بروکسل شده و در عین حال واکنش‌های بین‌المللی گسترده‌ای را نیز موجب شده است. از جمله سفیران ایالات متحده و بریتانیا در آنکارا با بازماندگان قربانیان حادثه ابراز همدردی کرده‌اند.

همچنین سخنگوی وزارت خارجه ایران نیز ضمن محکوم کردن این انفجار تاکید کرده که این حادثه «ضرورت مبارزه متحد با تروریسم به عنوان تهدید مشترک جهانی را آشکار کرده است».

گزارش‌ها حکایت از آن دارد که انفجار یاد شده در نزدیکی مقر نیروی هوایی و پارلمان ترکیه رخ داده و بر اثر آن چندین خودرو در آتش سوخته‌اند.

XS
SM
MD
LG