لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۲۸

کاروان کمک‌های بشردوستانه وارد چند منطقه تحت محاصره‌ در سوریه شد


یک کودک سوری در نزدیکی کامیون‌های حامل مواد غذایی در مناطق تحت محاصره اطراف دمشق نشسته است.
یک کودک سوری در نزدیکی کامیون‌های حامل مواد غذایی در مناطق تحت محاصره اطراف دمشق نشسته است.

کامیون‌های حامل کمک‌های بشردوستانه روز چهارشنبه ۲۸ بهمن وارد برخی از شهرهای تحت محاصره در سوریه شدند.

خبرگزاری فرانسه به نقل از صلیب سرخ جهانی گزارش داده که کامیون‌ها حامل آرد، غذاهای پرانرژی و مواد دارویی هستند.

سازمان ملل متحد اعلام کرده که در آستانه برقراری آتش‌بس در سوریه، انتقال این کمک‌ها سنجشی از عملکرد جناح‌های درگیر در جنگ داخلی خواهد بود.

سازمان ملل متحد انتقال کمک‌های بشردوستانه را غروب سه‌شنبه و پس از پایان مذاکرات استفان دی میستورا فرستاده ویژه این سازمان با مقامات سوری در شهر دمشق اعلام کرد.

هدف اصلی مذاکرات فراهم کردن زمینه برای آتش‌بس فوری است که قدرت‌های جهانی امیدوارند از روز جمعه اجرا شود.

اما با توجه به ادامه درگیری‌ها، از جمله حملات هوایی روز دوشنبه به چند بیمارستان در شمال سوریه و تداوم گلوله باران مناطق تحت کنترل کردهای سوریه از سوی ارتش ترکیه، امیدها به اجرای آتش‌بس تضعیف شده است.

حدود ۲۰ کامیون مواد غذایی و دارویی نیز به سوی دو شهر کفریا و فوا در شمال غرب حلب حرکت کرده‌اند.

بر اساس آمارهای سازمان ملل متحد حدود نیم میلیون نفر از مردم سوریه در نقاطی زندگی می‌کنند که تحت محاصره یکی از طرفین درگیر در جنگ است.

نهادهای امدادرسانی می‌گویند در شهر مضایا ده‌ها نفر از مردم به خاطر گرسنگی ناشی از محاصره شهر جان خود را از دست داده‌اند. تصاویر تکان دهنده ساکنان گرسنه این شهر که ماه گذشته منتشر شد، وضعیت اسفبار ساکنان مناطق تحت محاصره را به یک نگرانی شدید بدل کرد.

استفان دی میستورا روز سه‌شنبه در دمشق گفت: «دولت سوریه موظف است به مردم این کشور در هر نقطه‌ای که زندگی می‌کنند کمک کند و اجازه دهد که کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل متحد توزیع شوند».

وزارت امور خارجه سوریه در واکنش به این سخنان به خبرگزاری دولتی کشور گفت: «لازم نیست کسی وظایف ما را در قبال مردم کشورمان یادآوری‌ کند».

طبق گزارش سازمان ملل متحد بر اثر بمباران پنج درمانگاه و دو مدرسه در شمال سوریه که چند روز پیش اتفاق افتاد، حداقل ۵۰ نفر کشته شده‌اند.

سازمان پزشکان بدون مرز اعلام نکرد مسئول این حملات چه نیرویی بوده ولی دیده‌بان حقوق بشر سوریه که مرکز آن در لندن است، حدس می‌زند هواپیماهای روسی به این بیمارستان‌ها حمله کرده‌اند.

دولت روسیه هرگونه مسئولیتی در این حملات را تکذیب کرده و نماینده سوریه در سازمان ملل متحد، سازمان پزشکان بدون مرز را به خاطر عدم هماهنگی با دولت مقصر دانست.

هشدار ترکیه به کرد‌ها

شرایط سوریه تحت تاثیر تداوم توپ‌باران مواضع کرد‌ها از سوی ارتش ترکیه پیچیده‌تر شده است. کردهای سوریه در هفته‌های اخیر در برخی از مناطق این کشور دست به پیشروی‌هایی زده‌اند.

ترکیه مدعی است کردهای سوریه متحد پ کا کا هستند که از چند دهه گذشته با دولت ترکیه در حال جنگ بوده و از نظر آنکارا یک گروه تروریستی قلمداد می‌شود.

رجب طیب اردوغان، رییس جمهوری ترکیه، روز چهارشنبه گفت ترکیه هیچگاه ایجاد پایگاه در مناطق شمالی سوریه از سوی کرد‌ها را تحمل نخواهد کرد و به توپ باران مواضع آنها ادامه خواهد داد.

او افزود: «ما اجازه نخواهیم داد یک قندیل جدید در حاشیه مرزهای جنوبی ترکیه به وجود بیاید».

اشاره او به کوهستان قندیل در تلاقی مرزهای ایران، ترکیه و عراق است که گروه پ‌کاکا سال‌ها از آنجا به عنوان پایگاه استفاده می‌کند.

ترکیه روز سه‌شنبه خواستار اعزام نیروی زمینی به سوریه شد. روز چهارشنبه معاون نخست وزیر ترکیه در یک مصاحبه تلویزیونی گفت که این کشور قصد دارد یک نوار حائل به عرض ۱۰ کیلومتر در داخل خاک سوریه ایجاد کند.

آنگلا مرکل صدراعظم آلمان نیز روز چهارشنبه بر ضرورت ایجاد یک محدود ممنوع پرواز برای حفاظت از جان غیرنظامیان تاکید کرد و افزود شرایط وخیم مردم سوریه «غیرقابل پذیرش» است.

XS
SM
MD
LG