لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۳۸

وزیر اطلاعات ایران خواستار تشکیل مجلسی شد که «دولت را اذیت نکند»


وزیر اطلاعات ایران می‌گوید که دولت یازدهم به دنبال حاشیه راندن هیچ گروه سیاسی از جمله اصلاح‌طلب، اصولگرا و مستقل نیست.
وزیر اطلاعات ایران می‌گوید که دولت یازدهم به دنبال حاشیه راندن هیچ گروه سیاسی از جمله اصلاح‌طلب، اصولگرا و مستقل نیست.

وزیر اطلاعات دولت حسن روحانی می‌گوید امیدوار است که در انتخابات پیش رو مجلسی شکل بگیرد که «دولت را نقد کند نه اینکه اذیت کند».

به گزارش خبرگزاری ایسنا، محمود علوی روز چهارشنبه ۲۸ بهمن گفت که دولت حسن روحانی به دنبال حاشیه راندن هیچ گروه سیاسی از جمله اصلاح‌طلب، اصولگرا و مستقل نیست.

وی ابراز امیدواری کرد که در انتخابات پیش رو مجلسی شکل گیرد که با سوال، نقد و «استیضاحِ کار‌شناسی» به دولت کمک کند نه اینکه «دولت را اذیت کند».

آقای علوی این سخنان را در مراسم رونمایی از «۵۰ تاکسی هیبریدی» بیان کرده است.

وی در همین مراسم گفت «۱۵۰۰ نفر از جوانان» که قصد داشتند به سراغ جریان‌های به گفته او «انحرافی» بروند، توسط نیروهای وزارت اطلاعات «راهنمایی» شدند و «مانند یک شهروند به زندگی برگشته و به کشور خود خدمت می‌کنند».

وی اضافه کرد: «این راهبرد اصلی وزارت اطلاعات است که مردم با عشق، آرامش و احساس امنیت سوار تاکسی شده و به مقصد برسند».

حسن روحانی، رییس جمهوری ایران، نیز اول بهمن گفته بود «دولت اعتدال» آرزو دارد که «معتدلین» به مجلس آینده راه پیدا کنند اما دولت «عرفاً و قانوناً» حق مداخله در انتخابات را ندارد و تلاش می‌کند که انتخابات سالمی برگزار شود تا همه جناح‌ها بتوانند نمایندگان خود را به مجلس بفرستند.

در واکنش به این سخنان ۲۱ نماینده اصولگرای مجلس در نامه‌ای به شورای نگهبان، دولت حسن روحانی را به تلاش برای «یکدست کردن دو قوه مجریه و مقننه» و ایجاد مجلسی «دولت ساخته» و «مطیع» متهم کردند.

تعداد زیادی از نامزدهای اصلاح‌طلب و حامی دولت حسن روحانی در انتخابات مجلس رد صلاحیت شدند.

با این حال در روزهای گذشته یک فهرست انتخاباتی با عنوان «ائتلاف حزب اعتدال و توسعه، اصلاح‌طلبان و همراهان دولت» در تهران منتشر شده است.

محمدرضا عارف، الیاس حضرتی، سهیلا جلودارزاده و علیرضا محجوب از جمله چهره‌های شاخص اصلاح طلب در این فهرست هستند.

در این فهرست همچنین از علی مطهری نماینده اصولگرای مجلس و کاظم جلالی و بهروز نعمتی، دو نماینده نزدیک به علی لاریجانی حمایت شده است.

واکنش عارف به سخنان یونسی

در همین حال علی یونسی، مشاور رییس جمهوری در مصاحبه‌ای با شماره روز چهارشنبه روزنامه «آرمان» گفت که محمدرضا عارف در مجلس آینده با علی لاریجانی «قطعا همکاری خواهد کرد».

به گفته آقای یونسی، محمدرضا عارف همان‌گونه که در انتخابات ریاست جمهوری۹۲ به نفع حسن روحانی کناره گیری کرد، در انتخاب رییس مجلس دهم نیز «مصالح اصلاح‌طلبی و مجلس را در ارتباط با مدیریت آن در اولویت قرار خواهد داد».

آقای عارف در واکنش به این سخنان گفته که کسی از طرف او «وکالت ندارد».

به گزارش خبرگزاری تسنیم، وی بحث درباره رییس مجلس دهم تا زمانی که ترکیب مجلس مشخص نشود را «بحث حاشیه‌ای» خواند و گفت که ابتدا باید مشخص شود که چه فراکسیونی اکثریت مجلس آینده را به دست می‌آورد و سپس درباره این موضوع صحبت کرد.

به جز فهرست منتشر شده اصلاح‌طلبان برای انتخابات مجلس شورای اسلامی، فهرستی نیز به عنوان فهرست مورد حمایت اکبر هاشمی رفسنجانی رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام در انتخابات مجلس خبرگان رهبری منتشر شده است.

در این فهرست از احمد جنتی، محمد یزدی، محمدرضا مدرسی‌یزدی، سه عضو شورای نگهبان که در فهرست جامعه مدرسین حوزه علمیه قم حضور دارند، نشانی نیست اما نام محمدعلی موحدی کرمانی، دبیرکل جامعه روحانیت مبارز، به چشم می‌خورد.

با وجود این‌که جامعه مدرسین حوزه علمیه قم نام هاشمی رفسنجانی را در فهرست خود برای انتخابات مجلس خبرگان رهبری قرار نداده، جامعه روحانیت مبارز از نامزدی رییس مجمع تشخیص مصحلت نظام حمایت کرده است.

با این حال جعفر شجونی عضو جامعه روحانیت مبارز روز چهارشنبه گفت که «قطعا» به آقای هاشمی رای نخواهد داد.

از سوی دیگر، جامعه روحانیت مبارز روز چهارشنبه با صدور اطلاعیه‌ای محمدعلی تسخیری و سیدهاشم حمیدی دو تن از اعضای شورای مرکزی این تشکل را به فهرست خود برای انتخابات مجلس خبرگان رهبری استان تهران اضافه کرد.

با این تغییر، فهرست انتخاباتی جامعه روحانیت مبارز ۱۸ نفره شد. این در حالی است که حوزه انتخابیه تهران ۱۶ نماینده در انتخابات مجلس خبرگان رهبری دارد.

بر اساس اطلاعیه جامعه روحانیت مبارز، اضافه شدن نام این افراد به دلیل «محدودیت قانونی» در انتقال این دو نفر به استان‌های دیگر بوده است.

بر اساس قانون انتخابات مجلس خبرگان رهبری، نامزدهای تایید صـلاحیت شده می‌توانند ظرف ۴۸ ساعت حوزه انتخابیه خود را به استان‌هایی که تعداد کاندیدا‌های آن‌ها «تنها به تعداد نیاز یا کمتر است»، تغییر دهند.

در همین حال وزارت کشور پیش از این خبر داده بود که شش نامزد انتخابات مجلس خبرگان رهبری حوزه انتخابیه خود را به حوزه‌های انتخابیه آذربایجان غربی، هرمزگان، خراسان شمالی، اردبیل و بوشهر تغییر داده‌اند.

پیش از این اعلام شده بود که در حوزه‌های انتخابی بوشهر، خراسان شمالی، سمنان، هرمزگان، آذربایجان غربی و اردبیل تعداد نامزدهای تاییدصلاحیت‌شده با تعداد کرسی‌های نمایندگان این استان‌ها در مجلس خبرگان رهبری برابر است.

XS
SM
MD
LG