لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۰۱

دوسوم جمعیت کره زمین با کم‌آبی جدی دست به گریبان است


به گزارش روزنامه بریتانیایی گاردین، نتایج تحقیقات جامع و تازه حاکی از آن است که بیش از چهار میلیارد نفر از ساکنان کره زمین با بی‌آبی یا کم‌آبی جدی دست به گریبانند.

کمبود آب در قرن بیست و یکم یکی از خطرناک‌ترین چالش‌هایی است که کره زمین با آن مواجه است، چالشی که اهمیت آن در گذشته دست کم گرفته شده بود.

بر اساس پژوهشی جدید، در حال حاضر ۵۰۰ میلیون نفر در سراسر کره زمین در مناطقی زندگی می‌کنند که میزان مصرف آب آنها دو برابر میزان باران و برفی است که سالانه در این مناطق می‌بارد. این میزان مصرف آب، ساکنان مناطق حاضر را در برابر کم‌آبی بسیار ضعیف و آسیب‌پذیر می‌کند.

اغلب این مناطق در دو کشور چین و هند واقعند که بیشترین میزان جمعیت را دارا هستند، اما نواحی مرکزی و غرب ایالات متحده آمریکا، استرالیا و حتی شهر لندن هم جزء مناطقی است که میزان کم‌آبی در آنها بسیار جدی است.

با توجه به افزایش جمعیت کره زمین و همین‌ طور بالا رفتن دمای زمین، مشکل کم‌آبی به سرعت بیشتر خواهد شد. افزایش کشورهایی که میزان مصرف گوشت در آنها بیشتر شده است هم بر مشکل کم‌آبی این مناطق خواهد افزود.

پروفسور آرخن هوکسترا، استاد دانشگاه تونته در هلند و یکی از نویسندگان این تحقیق، می‌گوید: «این که از مدت زمان حمام کردن کم کنیم، دیگر چاره کار نیست. تنها یک تا چهار درصد مصرف آب در سراسر جهان در خانه‌ها اتفاق می‌افتد. مشکل اصلی تولید گوشت است. ۲۵ درصد کل آب مصرفی در جهان صرف تولید گوشت می‌شود. برای تولید یک کیلوگرم گوشت گاو، چیزی نزدیک به ۱۵ هزار لیتر آب باید مصرف شود؛ این آب صرف آبیاری علفی می‌شود که گاوها از آن تغذیه می‌کنند.»

در همین زمینه، در کنفرانس جهانی اقتصاد که دی‌ماه گذشته در داووس سوئیس برگزار شد، کم‌آبی در کنار تغییرات اقلیمی و مهاجرت انبوه یکی از سه خطر اصلی که بشریت را تهدید می‌کنند اعلام شد. محققان عقیده دارند مهاجرت‌های انبوه که در حال حاضر به علت نسل‌کشی و جنگ‌های داخلی اتفاق می‌افتد در آینده نزدیک علت دیگری، یعنی کم‌آبی، خواهند داشت.

دکتر هوکسترا می‌گوید: «اگر به مشکلات محیط زیستی نگاه کنید، متوجه خواهید شد که کم‌آبی در راس آنها قرار دارد. یکی از مناطقی که به شکلی حاد با این مشکل مواجه است کشور یمن است.»

ذخایر زیرزمینی آب در کشور یمن ممکن است به زودی تمام شود. اما یمن تنها کشوری نیست که با این مشکل روبه‌روست. کشورهای پاکستان، ایران، مکزیک و عربستان سعودی هم با مشکل جدی کم‌آبی مواجه‌اند.

ایران به‌ویژه در سال‌های اخیر با بحران‌های زیست‌محیطی قابل توجهی دست به گریبان بوده است که خشکسالی و نابودی دشت‌ها و تالاب‌ها از جمله آنهاست.

در همین زمینه حمید چیت‌چیان، وزیر نیرو، هشدار داده است که «۶۰۹ دشت کشور در حال نابودی و حرکت تدریجی به سوی مرگ است».

XS
SM
MD
LG