لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۰۱

عربستان سعودی کمک سه میلیارد دلاری به ارتش لبنان را معلق کرد


عربستان گفته که دلیل معلق شدن کمک مالی، محکوم نکردن حمله به سفارت ریاض در تهران از سوی دولت لبنان است.
عربستان گفته که دلیل معلق شدن کمک مالی، محکوم نکردن حمله به سفارت ریاض در تهران از سوی دولت لبنان است.

خبرگزاری دولتی عربستان سعودی روز جمعه ۳۰ بهمن گزارش داد که دولت آن کشور کمک سه میلیارد دلاری به ارتش لبنان برای خرید تسلیحات ساخت فرانسه را معلق کرده است.

مقامات عربستان سعودی گفتند که دلیل این تصمیم محکوم نکردن حمله به سفارت عربستان در تهران از سوی دولت لبنان است.

خبرگزاری رویترز از قول خبرگزاری دولتی عربستان گزارش می‌دهد که یک مقام ارشد آن کشور در بیانیه‌ای اعلام کرد باقیمانده کمک یک میلیارد دلاری به اداره امنیت داخلی لبنان نیز معلق شده است.

در واکنش به این تصمیم، تمام سلام، نخست وزیر لبنان، با ابراز تاسف شدید، خواستار تجدید نظر در آن تصمیم شده است.

آقای سلام گفته است: «ما قدردانی عمیق خود را از ملک سلمان بن عبدالعزیز و برادران او در پادشاهی سعودی اعلام می‌کنیم و به تجدید نظر در این تصمیم برای کمک به نیروهای نظامی و امنیتی خود امیدواریم».

عربستان سعودی در سال ۲۰۱۳ این کمک مالی به ارتش لبنان را وعده داد. در آن زمان میشل سلیمان، رییس جمهوری لبنان، آن را بزرگ‌ترین کمک مالی به نیروهای مسلح این کشور در طول تاریخ توصیف کرد.

اولین محموله تسلیحات و تجهیزات نظامی ساخت فرانسه در چارچوب قراردادی که عربستان سعودی هزینه آن را تقبل کرده سال گذشته به لبنان ارسال شد. هدف آن، تقویت ارتش لبنان برای مبارزه با اسلامگرایان تندرویی است که از سوی گروه‌های جهادی در سوریه حمایت می‌شوند.

یک مقام امنیتی لبنان روز جمعه گفت که دولت این کشور هنوز تصمیم عربستان سعودی را به طور رسمی دریافت نکرده است.

یک مقام ارشد عربستان سعودی در بیانیه‌ای که در ریاض منتشر شد گفت این کشور همواره در کنار لبنان خواهد بود و در شرایط دشوار از آن حمایت خواهد کرد.

در بخشی از این بیانیه گفته می‌شود: «با وجود این موضع بزرگوارانه، عربستان سعودی با موضع گیری‌های دولت لبنان روبرو شده که با سیاست‌های ما در مورد جهان عرب و اوضاع منطقه‌ای و بین‌المللی مغایرت دارند و دلیل آن مصادره اراده سیاسی حکومت لبنان از سوی گروه موسوم به حزب‌الله لبنان است».

حزب‌الله، گروه شیعه مورد حمایت ایران، در عرصه سیاست لبنان قدرت و نفوذ فراوانی دارد. عربستان سعودی به عنوان بزرگ‌ترین رقیب ایران می‌کوشد با نفوذ آن کشور در سطح منطقه از جمله در لبنان مقابله کند.

در بیانیه مقام ارشد عربستان سعودی که از سوی خبرگزاری دولتی آن کشور منتشر شد، گفته می‌شود که در اجلاس اخیر جامعه عرب و سازمان کنفرانس اسلامی دولت لبنان «تعرض به سفارت عربستان سعودی در تهران و کنسولگری این کشور در مشهد را محکوم نکرده است».

اشاره بیانیه به حمله تظاهرکنندگان ایرانی است که در اعتراض به اعدام یک روحانی شیعه سر‌شناس از سوی حکومت عربستان سعودی به جرم تحریک به خشونت، دی‌ماه گذشته به دفا‌تر دیپلماتیک آن کشور در ایران حمله کردند.

عربستان سعودی به خاطر وقوع این حملات مناسبات دیپلماتیک خود را با ایران قطع کرد.

XS
SM
MD
LG