لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۰۵

وعده افزایش تولید نفت ایران به روزی چهار میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه


در ادامه تلاش ایران برای کسب سهمی بزرگ‌تر در بازار جهانی نفت، رکن‌الدین جوادی، معاون وزیر نفت ایران، روز شنبه، اول اسفندماه، وعده داد که تولید نفت ایران در سال‌های آینده به روزانه چهار میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه افزایش یابد.

وی دستیابی به ظرفیت تولید روزانه چهار میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه نفت خام را از جمله اهداف تعیین‌شده در برنامه ششم توسعه کشور عنوان کرد.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، رکن‌الدین جوادی در این‌ باره گفت: «در سال ۱۳۹۱ و به دنبال حذف نظام سهمیه‌بندی در سازمان کشورهای صادرکننده نفت، اوپک، شباهت انواع نفت خام ایران به عراق و انعطاف بالای عراقی‌ها در بازار، این کشور رقیب جدی ایران در بازار شده و ایران نیز بخشی از بازارهای صادراتی خود را از دست داده است.»

آقای جوادی با بیان این که ایران به همه مشتریان قدیمی و جدید خود اطمینان داده است که نیاز آنان را تأمین کند، بر لزوم افزایش هرچه سریع‌تر تولید و صادرات نفت تأکید کرد.

معاون وزیر نفت ایران افزود: «چنان چه صادرات نفت ایران، سال آینده، به روزانه دو تا دو میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه افزایش یابد، به این معناست که یک میلیون بشکه دیگر به ظرفیت صادراتی ما افزوده می‌شود.»

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با در نظر گرفتن میانگین ۵۰ دلار برای هر بشکه نفت، درآمد نفتی ایران را ۳۷ میلیارد دلار در سال تخمین زده است.

رکن‌الدین جوادی بازپس‌گیری «سهم از دست‌ رفته» ایران در بازارهای جهانی نفت خام را از جمله چالش‌های صنعت نفت ایران، در دوران «پساتحریم» دانست.

سازمان کشورهای صادرکننده نفت، اوپک، روز چهارشنبه، ۲۱ بهمن‌ماه، در جدیدترین گزارش ماهانه خود اعلام کرد که تولید نفت ایران، در ژانویه سال جاری، به بالاترین میزان خود از اوت سال ۲۰۱۲ میلادی تاکنون رسیده است.

بر اساس این گزارش، ایران در ژانویه سال جاری، روزانه دو میلیون و ۹۲۵ هزار بشکه نفت تولید کرده که این میزان، نسبت به ماه قبل از آن، ۳۸ هزار بشکه‌ افزایش یافته است.

در گزارش اوپک آمده است که انتظار برای بازگشت نفت ایران به بازارهای جهانی، عامل عمده کاهش چشمگیر قیمت نفت در ماه گذشته بوده است.

بهای نفت طی ده سال گذشته با افت و خیز زیادی روبه‌رو بوده است، اما از نیمه دوم سال ۲۰۱۴ میلادی، روندی نزولی پیدا کرده و از ۱۰۸ دلار به ازای هر بشکه به زیر ۳۰ دلار در هر بشکه رسیده است.

چهار صادرکننده بزرگ نفت روز سه‌شنبه، ۲۷ بهمن‌ماه، در نشستی در دوحه، به طور مشروط توافق کردند که با هدف جلوگیری از سقوط بیشتر قیمت نفت در بازارهای جهانی، سطح تولید نفت خود را ثابت نگه دارند.

وزیران نفت عربستان سعودی، روسیه، ونزوئلا و قطر اعلام کردند که به دنبال جلب توافق ایران و عراق نیز خواهند بود.

همزمان، بیژن نامدار زنگنه،‌ وزیر نفت ایران، تأکید کرد که ایران مصمم به افزایش تولید نفت است و از سهم خود در بازار نفت صرف‌نظر نخواهد کرد.

هم اکنون کشورهای عضو اوپک روزانه بیش از ۷۰۰ هزار بشکه نفت مازاد بر تقاضا تولید می‌کنند.

صادرات نفت ایران در دوران تحریم‌ها به حدود یک میلیون بشکه در روز رسید.

بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت ایران، بارها اعلام کرده بود که ایران پس از لغو تحریم‌ها، قصد دارد تولید نفت خود را ۵۰۰ هزار بشکه در روز افزایش دهد و در نیمه دوم سال ۲۰۱۶ میلادی نیز به همین میزان افزایش تولید نفت خواهد داشت.

XS
SM
MD
LG