لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۱۶

دو پرونده انتخاباتی در دستور کار دادستانی تهران


عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان تهران، با اعلام تشکیل دو پرونده مرتبط با انتخابات در دادستانی، از حضور مدیر مسئول روزنامه ایران و اعلام شکایت علیه یک نماینده مجلس در دادسرای فرهنگ و رسانه خبر داده است.

به گزارش وب‌سایت دادسرای عمومی و انقلاب تهران، آقای جعفری دولت‌آبادی روز شنبه یکم اسفند، «آرامش و تأمین امنیت در کشور را مهم‌ترین رکن انتخابات» خواند و در ادامه اعلام کرد که دادستانی تهران به «اظهارات یکی از نمایندگان مجلس علیه برخی مسئولان دولتی و مطلب درج شده در روزنامه ایران» رسیدگی خواهد کرد.

به گفته آقای دولت‌آبادی، اعلام شکایت علیه این نماینده مجلس برای «رسیدگی» به یکی از شعبه‌های بازپرسی دادسرای فرهنگ و رسانه ارجاع شده است.

وی همچنین خبر داد که مدیر مسئول و نویسنده روزنامه ایران روز شنبه در دادسرای فرهنگ و رسانه حاضر شده‌اند و از نویسنده این مطلب «تحقیق» شده است.

دادستان تهران اشاره‌ای به جزئیات مطلب منتشر شده در روزنامه ایران نکرده است.

روزنامه ایران در شماره روز شنبه خود بدون اشاره به جزئیات اعلام کرد که انتشار یک داستان کوتاه در یکی از ضمائم این روزنامه در هفته گذشته «سؤالاتی را در ذهن برخی از مخاطبان ایجاد کرده است».

این روزنامه تأکید کرد که «به هیچ‌وجه به انتشار مطلبی که حتی به نحو غیر‌مستقیم، حدود و حریم تصمیمات قانونی را نادیده بگیرد، رضایت نداده و نخواهد داد».

دادستان تهران در سخنان خود همچنین به نام این نماینده مجلس که به دلیل اظهاراتش «علیه برخی مسئولان دولتی» از او شکایت شده نیز اشاره‌ای نکرده است.

در روزهای گذشته علیرضا زاکانی، نماینده اصولگرای تهران، اتهام‌هایی را علیه مدیران دولت حسن روحانی، و امیرعباس سلطانی، نماینده بروجن، اتهام‌هایی را علیه مدیران دولت احمدی‌نژاد مطرح کرده است.

علیرضا زاکانی روز سه‌شنبه ۲۷ بهمن، تلویحاً حسن فریدون، برادر رئیس‌جمهور، را به نقش داشتن در فسادهای مالی متهم کرده و گفته بود که هر دو هفته یک بار جلساتی در دفتر ریاست جمهوری «برای دلالی و ارتباط با خارج» برگزار می‌شود.

امیرعباس سلطانی، عضو کمیته رسیدگی به پرونده بابک زنجانی در مجلس، نیز روز جمعه گفته بود که دادگاه این متهم، «حامیان» آقای زنجانی را «نادیده گرفت» و به پرونده ۱۲ مدیر دولت محمود احمدی‌نژاد که «امکان انجام تخلف‌ها» را برای او «فراهم» کرده بودند، «ورود نکرد».

آقای سلطانی روز یکشنبه چهارم آبان ۹۳ نیز تأیید کرده بود که به دلیل گفته‌هایش درباره پرونده بابک زنجانی به دادسرا احضار شده است.

او پیش از آن بار‌ها وزیر اطلاعات، وزیر اقتصاد، رئیس بانک مرکزی و وزیر نفت دولت محمود احمدی‌نژاد را متهم کرده بود که در پرونده بابک زنجانی «درگیر» بوده‌اند.

دادستان تهران روز شنبه همچنین با اشاره به انتخابات پیش رو، از کاندیداهای انتخابات، مدیران مسئول مطبوعات و سایت‌های خبری خواست در ایام تبلیغات انتخاباتی در چهارچوب قانون تبلیغ نمایند.

آقای دولت‌آبادی همچنین از سرپرستان نواحی عمومی دادسرای تهران خواست که در روز انتخابات در نواحی تحت تصدی خود، حضور تمام وقت داشته باشند.

در مورد تخلفات انتخاباتی غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضائیه، روز ۲۵ بهمن، از تشکیل ۵۰ پرونده خبر داده و گفته بود که «بیشترین تخلف‌ها» مربوط به فضای مجازی بوده است.

وی بدون اشاره به جزئیات اعلام کرده بود که به جز پرونده درگیری در شوش و یک تیراندازی «در یک شهرستان دیگر» موارد «خاص» دیگری گزارش نشده است.

سوم بهمن ماه درگیری طرفداران دو نامزد انتخابات مجلس در «شهرک بهرام» از روستاهای شهرستان شوش در استان خوزستان، منجر به کشته شدن یک نفر و زخمی شدن دو نفر دیگر شده بود.

سایت «صبح زاگرس» روز ۱۹ بهمن‌ماه گزارش کرده بود که یکی از نامزد‌های انتخابات مجلس به همراه سه تن از هوادارانش در شهر «گچساران» در استان کهگیلویه و بویراحمد از سوی افراد نا‌شناس با اسلحه ساچمه‌زنی مورد هدف قرار گرفته است.

رسانه‌های ایران ۲۶ آذر ماه خبر داده بودند که هوشیار ملکی، یکی از نامزد‌های احتمالی انتخابات در خرم آباد، به قتل رسیده است.

حسین ذوالفقاری، رئیس ستاد امنیت انتخابات کشور، با اشاره به تهیه «اطلس امنیتی» برای انتخابات مجلس گفته بود که چهار استان کشور که در برگیرنده ۱۰ حوزه انتخاباتی هستند، در وضعیت قرمز امنیتی دسته‌بندی شده‌اند.

XS
SM
MD
LG