لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۵۶

اسد: حمایت روسیه و ایران دلیل اساسی پیشروی‌های اخیر بود


بشار اسد در میان سربازان ارتش سوریه
بشار اسد در میان سربازان ارتش سوریه

رئیس‌جمهوری سوریه با تاکید بر «نقش اساسی» روسیه و ایران در پیشروی‌های اخیر ارتش سوریه در برخی مناطق آن کشور، می‌گوید حاضر به قبول آتش‌بس است، اگر «تروریست‌ها» از آن به سود خود استفاده نکنند.

بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه، در مصاحبه‌ای با روزتامه اسپانایی «ال‌پائیس» می‌گوید «آماده‌ایم عملیات نظامی را متوقف کنیم، اما این مسئله به موارد مهم‌ دیگری بستگی دارد… از جمله اینکه تروریست‌ها از آن به سود خود استفاده نکنند».

دولت مرکزی سوریه عنوان «تروریست» را به طور عمده برای همه گروه‌های مخالف خود به کار برده‌است. جنگ داخلی سوریه در پی سرکوب شدید اعتراضات عمدتا مسالمت‌آمیز به حکومت اسد، نزدیک پنج سال پیش آغاز شد. گروه‌های مخالف اسد از طیفی گسترده از افراطیون اسلام‌گرا تا شورشیان مورد حمایت غرب تشکیل شده‌اند.

اسد در مصاحبه جدید خود می‌گوید بی‌توجهی به شرایط آتش‌بس به «هرج‌ومرج» می‌انجامد.

او در ۲۶ بهمن ماه، در جریان سخنانی در دمشق گفته بود آتش‌بس به معنی توقف در استفاده از اسلحه نیست و کسی قادر نیست در یک هفته شرایط لازم برای ایجاد آتش‌بس را فراهم کند.

آتش‌بس مطرح شده به توافق قدرت‌های جهانی و منطقه‌ای در مونیخ آلمان، برای توقف عملیات در اوایل اسفند ماه باز می‌گردد.

مخالفان اسد، روز شنبه اعلام کرده بودند که در ازای دریافت تضمین در مورد توقف حملات دولت و متحدانش، پایان دادن به محاصره مخالفان و اجازه پخش کمک‌ها به مناطق مختلف، بر سر آتش‌بس احتمالی توافق کرده‌اند.

از سوی دیگر بشار اسد به «ال‌پائیس» گفته آتش‌بس باید تضمین‌کننده این موضوع باشد که «جلوی دیگر کشورها، به ویژه ترکیه، گرفته شود که سلاح و تروریست بیشتر [به سوریه] نفرستند و هیچ حمایت لجستیک دیگری (از مخالفان) انجام ندهند».

ترکیه، در کنار برخی دیگر قدرت‌های منطقه‌ای مانند عربستان سعودی از گروهی از مخالفان اسد حمایت می‌کند. برخی قدرت‌های جهانی مانند آمریکا و فرانسه نیز از مخالفان عمده بشار اسد به شمار می‌روند و در نبردها علیه گروه موسوم به حکومت اسلامی، از برخی شورشیان حمایت می‌کنند. اما بین این کشورها بر سر حمایت از شورشیان، شرکت در عملیات زمینی یا تشکیل منطقه پرواز ممنوع، اختلافاتی وجود دارد.

از سوی دیگر ایران و روسیه از حامیان اصلی بشار اسد به شمار می‌روند و از او، چه در نبردهای زمینی و چه با حملات هوایی، حمایت می‌کنند.

اسد نیز از نقش این دو کشور به عنوان کلید «اساسی» در پیشروی‌های اخیر نام برده است. نیروهای دولتی و شبه‌نظامیان متحد آن با حمایت هوایی روسیه، در روزهای گذشته موفق شده‌اند مناطقی از استان حلب را به کنترل خود در آوردند.

بشار اسد می‌گوید «ما قطعا به آن کمک‌ها نیاز داشتیم. به یک دلیل مشخص: چون بیشتر از ۸۰ کشور از تروریست‌ها، به روش‌های مختلف، حمایت می‌کنند».

باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا به تازگی گفته معتقد است سوریه برای روسیه به «باتلاقی» تبدیل خواهد شد. او در عین حال تاکید کرده، رقابتی با ولادیمیر پوتین بر سر سوریه ندارد.

آخرین آمار سازمان ملل متحد در مورد قربانیان جنگ داخلی سوریه که به ماه‌ها قبل باز می‌گردد حاکی از کشته شدن دست‌کم ۲۵۰ هزار نفر است. آمار برخی دیگر سازمان‌های فرادولتی شمار قربانیان را نزدیک به نیم میلیون نفر برآورد می‌کند.

XS
SM
MD
LG