لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۰۰

رفسنجانی: اتهام‌زنندگان می‌خواهند انتقام شکست از مردم را بگیرند


رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران «انگلیسی و نفوذی» خواندن نامزدهای انتخابات را اقدامی «جاهلانه» خواند و گفت که اتهام‌زنندگان «می‌خواهند انتقام شکست خود از مردم را با توهین به دولت و شخص رئیس‌جمهور بگیرند».

به گزارش خبرگزاری ایلنا، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، روز یکشنبه دوم اسفند، تأکید کرد که این اتهام‌ها «از روی درماندگی و ضعف استدلال و منطق» و با استفاده از «امکانات بیت‌المال» مطرح می‌شود.

آقای هاشمی رفسنجانی گفت: «کسانی که دستشان از بهانه‌های تخریبی و اهانت خالی است، این روزها از روی درماندگی و ضعف استدلال و منطق، جاهلانه شخصیت‌های مبارز، سابقه‌دار و حتی مورد تأیید شورای نگهبان را با انتساب تعابیری همچون انگلیسی و نفوذی یاد می‌کنند».

او گفت که «مردم خوب می‌دانند این تعابیر بر چه کسانی صدق می‌کند»، و افزود «عوامل نفوذی واقعی» کسانی هستند که «با امکانات بیت‌المال سعی در تخریب چهره‌های انقلابی دارند».

آقای هاشمی رفسنجانی تأکید کرد: «جماعتی که با همه هزینه‌های تبلیغاتی از رسانه‌ها و روزنامه‌های ملی و بیت‌المال، از مردم شکست خوردند، این روزها می‌خواهند انتقام شکست خود از مردم را با توهین به دولت و شخص رئیس‌جمهور بگیرند».

در روزهای گذشته برخی از چهره‌ها و رسانه‌های اصولگرا اعلام کرده‌اند که انگلیس و آمریکا در انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری به نفع اصلاح‌طلبان و افراد نزدیک به آقای هاشمی رفسنجانی «دخالت» می‌کنند.

در این زمینه حسن فیروزآبادی، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح و محمدرضا مدرسی یزدی، عضو فقهای شورای نگهبان، از افرادی که به گفته آنان «انگلیس از آنها حمایت کرده» خواسته‌اند که از این کشور، اعلام «تبری» کنند.

در مقابل عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور، شامگاه شنبه یکم اسفند در یک برنامه تلویزیونی گفت که «ما باید متحد باشیم و نگوییم در انتخابات عده‌ای انگلیسی هستند. نباید اجازه دهیم دشمن در میان ما صف‌بندی کند و اتحاد ما را از بین ببرد».

او اضافه کرد که «گفتمان ما در داخل نباید به گونه‌ای باشد که این طور القا شود عده‌ای موافق انگلیس هستند و عده‌ای مخالف».

فائزه هاشمی، عضو حزب کارگزاران سازندگی و دختر اکبر هاشمی رفسنجانی، نیز در اظهار نظرهایی جداگانه «واژه‌هایی مانند نفوذ» را «توهم» خوانده و دلیل این حملات را نگرانی از احتمال رأی آوردن آقای هاشمی رفسنجانی دانسته است.

تعدادی زیادی از نامزدهای نزدیک به اصلاح‌طلبان، نیروهای اعتدال‌گرا در انتخابات مجلس و مجلس خبرگان رهبری رد صلاحیت شده‌اند.

اما حتی پس از این رد صلاحیت‌های گسترده هم رهبر جمهوری اسلامی و حامیان او بارها درباره تلاش «دشمن» برای «نفوذ در مراکز تصمیم گیری» ایران هشدار داده‌اند.

در فهرست اصلاح طلبان برای انتخابات مجلس خبرگان رهبری، نام صادق لاریجانی، رئیس قوه قضائیه، از حوزه مازندران، محمود هاشمی شاهرودی، رئیس هیات حل اختلاف قوا و احمد علم‌الهدی، امام جمعه مشهد، در حوزه خراسان رضوی و نیز احمد خاتمی، امام جمعه تهران، در حوزه کرمان قرار ندارند.

هنوز فهرست اصلاح طلبان در استان تهران منتشر نشده اما در فهرستی که اکبر هاشمی رفسنجانی و حسن روحانی در آن قراردارند، علاوه بر محمدتقی مصباح یزدی، از احمدجنتی، محمد یزدی، محمدرضا مدرسی یزدی، سه عضو شورای نگهبان، حمایت نشده است.

احمد خاتمی: بجنگ تا بجنگیم

در همین حال احمد خاتمی، امام جمعه تهران و نامزد انتخابات مجلس خبرگان رهبری در استان کرمان، روز شنبه گفت که این کمپین «در لندن» تشکیل شده است و اصلاح‌طلبان را متهم کرد که «محتوای این کمپین را دنبال می‌کنند».

وی اضافه کرد: «وقتی آنها می‌گویند، جنتی، یزدی، خاتمی و علم‌الهدی، نه و شما هم می‌گویید نه، پس چه فرقی بین شما وجود دارد».

آقای خاتمی تهدید کرد که «بعد از انتخابات رسوا می‌شوید و پشت صحنه این حرکات شیطانی را برای ملت می‌گویم و می‌گوییم از انگلیس و آمریکا تبعیت کرده‌اید و فتنه‌گری را در پوشش رندانه داشته‌اید».

وی اضافه کرد: «فکر کرده‌اید رها می‌کنیم، بجنگ تا بجنگیم، رسوا هستید و به فضل خدا بعد از انتخابات چه رأی بیاورم چه رأی نیاورم، رسواتر می‌شوید».

در واکنش به حملات اصولگرایان، فائزه هاشمی، عضو حزب کارگزاران سازندگی و دختر اکبر هاشمی رفسنجانی، روز یکشنبه گفت که «تخریب‌ها به دلیل نگرانی از رأیی است که آقای هاشمی دارد».

وی پیش از این نیز گفته بود که «واژه‌هایی مانند نفوذ که برخی می‌خواهند آن را به جریان اصلاح‌طلبی نسبت دهند، توهمی بیش نیست».

با وجود اینکه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم نام اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، را در فهرست خود برای انتخابات مجلس خبرگان رهبری قرار نداده اما جامعه روحانیت مبارز از آقای هاشمی رفسنجانی حمایت کرده است.

در همین حال در فهرستی با عنوان «خبرگان مردم» که نام اکبر هاشمی رفسنجانی و حسن روحانی در آن قراردارند، نام محمدعلی موحدی کرمانی، دبیرکل جامعه روحانیت مبارز، به چشم می‌خورد.

با این حال آقای موحدی کرمانی درباره قرار گرفتن نامش در فهرست‌هایی با سرلیستی اکبر هاشمی رفسنجانی و حسن روحانی به وب‌سایت «آرمان کرمان» گفته است که «از من سؤالی نکرده‌اند و خودشان گذاشتند».

دبیرکل جامعه روحانیت مبارز در مصاحبه با نشریه حزب مؤتلفه اسلامی نیز گفت که «توطئه اصلی دو قطبی کردن مجلس خبرگان رهبری است».

وی تأکید کرد که حمله به گفته او «دشمن» به احمد جنتی، محمد یزدی و محمدتقی مصباح یزدی، «نشانه اثرگذاری آنهاست».

XS
SM
MD
LG