لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۱۸

ژاپن احتمالا در ماه آینده واردات نفت ایران را «متوقف» می‌کند


گزارش ها حاکی است که چالش تامین بیمه تانکرهای حامل نفت ایران، ژاپن را احتمالا وادار به متوقف کردن خرید نفت خام از ایران طی ماه آینده میلادی کند.

خبرگزاری رویترز سه شنبه ۴ اسفندماه گزارش داد که به رغم لغو تحریم‌ها، مشکل اینجاست که هنوز معلوم نیست شرکتهای بیمه آمریکایی مجاز به پوشش بیمه‌ای محموله‌های نفتی ایران باشند یا نه.

این گزارش می‌افزاید که دولت ژاپن در زمان تحریم‌ها با تخصیص بودجه‌ای ۸ میلیارد دلاری به صندوق بیمه نفتکشهای ایران کمک کرد تا خرید نفت خام ایران متوقف نشود، اما زمان انقضای این نوع پوشش بیمه‌ای در ابتدای ماه مارس پایان می‌پذیرد و معلوم نیست که آیا شرکتهای بیمه آمریکایی مجاز به همکاری باشند یا نه.

البته رویترز می‌نویسد که احتمالا دولت ژاپن باقی ماندن ۸ میلیارد دلار بودجه پشتوانه بیمه نفتکشهای ایران توسط شرکتهای داخلی را دوباره در پارلمان به رای بگذارد و آن را تمدید کند.

آمریکا در ماه گذشته میلادی کلیه تحریمهای بیمه‌ای نفت ایران برای شرکتهای غیرآمریکایی را لغو کرد، اما خزانه داری این کشور هنوز محدودیتهای شرکتهای داخلی از جمله ارائه بیمه ثانویه برای نفتکش‌ها را نگه داشته است.

بر اساس این گزارش، بیمه ثانویه نفتکش‌ها یکی از روشهای بسیار موثر برای فشار به ایران بود و سهمی عمده در کاهش صادرات نفت کشور از بالای ۲ میلیون بشکه در روز به یک میلیون بشکه طی دوران تحریم‌ها داشت.

این گزارش می‌افزاید که با توجه به اینکه هنوز زمان رای گیری پارلمان ژاپن برای تمدید تخصیص بودجه به شرکتهای بیمه داخلی پوشش دهنده تانکرهای حامل نفت ایران مشخص نیست، احتمالا در ماه مارس پالایشگاههای ژاپنی مجبور به توقف واردات نفت ایران شوند.

منابع آگاه کلوب بیمه‌ای «پی ان آی» ژاپن به این خبرگزاری گفته‌اند که شرکتهای بیمه تلاش دارند تا با کمک هم خلا پوشش بیمه شرکتهای آمریکایی برای نفت ایران را پر کنند، اما معلوم نیست که واقعا موفق شوند یا نه.

بیمه «پی‌اند آی» تعهدات شخص ثالث را پوشش می‌دهد و اصطلاحی است که برای تعریف پوشش خطرات ناشی از آسیب به افراد، کشتی‌ها و دیگر موارد به کار می‌رود.

رویترز می‌نویسد که اروپایی‌ها به رغم اینکه شرکتهای بین المللی بیمه «پی‌اند آی» تنها حاضر به پوشش ۸۵ درصدی بیمه ۸ میلیارد دلاری به ازای هر نفتکش حامل نفت ایران هستند، خرید نفت خام ایران را آغاز کرده‌اند، اما پالایشگاههای ژاپن فعلا دست نگه داشته‌اند.

واردات نفت ژاپن، سومین مشتری عمده آسیایی نفت ایران در سال گذشته نسبت به سال ۲۰۱۱ تا نصف کاهش یافت و به ۱۵۶ هزار بشکه در روز رسید.

این کشور برای ماه جاری نیز واردات ۲۰۲ هزار بشکه در روز نفت ایران را برنامه ریزی کرده است که ۸ درصد کمتر از ماه ژانویه است.

XS
SM
MD
LG