لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۱۶

هند پروژه ۱۵۰ میلیون دلاری برای توسعه بندر چابهار را تصویب کرد


ایران و هند در سال ۲۰۰۳ برای گسترش بندر چابهار به توافق رسیدند اما با اعمال تحریم‌ها علیه تهران، این پروژه خیلی کند دنبال شد.
ایران و هند در سال ۲۰۰۳ برای گسترش بندر چابهار به توافق رسیدند اما با اعمال تحریم‌ها علیه تهران، این پروژه خیلی کند دنبال شد.

کابینه هند روز چهارشنبه پنجم اسفند پروژه ۱۵۰ میلیون دلاری این کشور برای توسعه بندر استراتژیک چابهار در جنوب شرقی ایران را تصویب کرد که شامل توسعه یک جاده ترانزیتی به افغانستان به منظور دور زدن پاکستان است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، دولت هند با انتشار بیانیه‌ای این خبر را اعلام کرده و گفته که خود نارندرا مودی، نخست‌وزیر، ریاست هیات دولت را برعهده داشته است.

دهلی‌نو اردیبهشت امسال یک یادداشت تفاهم چند میلیون دلاری با تهران منعقد کرد تا این بندر را توسعه دهد، ولی اجرایی شدن این یادداشت تفاهم تاکنون به تاخیر افتاده بود.

بیانیه دولت هند می‌گوید که پروژه توسعه بندر چابهار «فرصت‌هایی برای شرکت‌های هندی فراهم می‌کند تا حضور و جای پای خود را در منطقه تقویت کنند».

این بیانیه می‌افزاید: «هند در حال مذاکره درباره این پروژه برای گسترش روابط رو به رشد و سرمایه‌گذاری با ایران و سایر کشورهای منطقه و به طور مشخص افغانستان است».

توسعه بندر چابهار همچنین باعث رقابت با چین خواهد شد که در بندر گوا‌تر پاکستان سرمایه‌گذاری کرده است.

عبدالله عبدالله معاون اجرایی رییس جمهوری افغانستان که اوایل ماه فوریه از دهلی‌نو بازدید می‌کرد‌، ابراز امیدواری کرده بود که طرح توسعه بندر چابهار هرچه زود‌تر تصویب شود.

وی در سخنانی گفته بود که توسعه چابهار در ایران موضوعی کلیدی برای تجارت هند و افغانستان است. این طرح به عنوان دروازه‌ای برای مسیرهای انرژی و تجارت نه تنها در افغانستان بلکه در آسیای مرکزی نیز عمل خواهد کرد».

ایران و هند در سال ۲۰۰۳ برای گسترش بندر چابهار به توافق رسیدند اما با اعمال تحریم‌ها علیه تهران، این پروژه خیلی کند دنبال شد.

وزیر امور حمل‌ونقل و کشتیرانی هند اول مهر گفته بود که کشورش آماده سرمایه‌گذاری ۱۵ میلیارد دلاری در ایران است، مشروط به اینکه تهران شرایط بهتری برای دهلی‌نو در نظر گیرد، از جمله اینکه گاز ارزان‌تر به آن بفروشد.

نیتین گادکاری گفته بود که این سرمایه‌گذاری در طرح‌های ساخت‌وساز از جمله توسعه کامل بندر چابهار انجام خواهد شد.

چابهار که در جنوبی‌ترین نقطه استان سیستان و بلوچستان قرار دارد یک مرکز حیاتی در حوزه تلاش‌های هند برای عقب راندن رقیب دیرینه خود پاکستان به شمار می‌رود و راهی به سوی افغانستان است که مناسبات امنیتی و اقتصادی نزدیکی با دهلی‌نو دارد.

این بندر همچنین می‌تواند به عنوان مسیری برای تجارت با کشورهای نفت‌خیز آسیای میانه مورد استفاده قرار گیرد.

وزیر امور حمل‌ونقل هند و عباس آخوندی، وزیر راه ایران، اردیبهشت امسال قراردادی ۸۵ میلیون دلاری برای اجاره دو لنگرگاه موجود در بندر چابهار امضا کردند که قرار است از آن‌ها به عنوان پایانه‌های چند منظوره تخلیه بار استفاده شود.

XS
SM
MD
LG