لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۰۵

اختلال در سایت‌ها و شبکه‌های اطلاع رسانی ایران در آستانه انتخابات


از پیام‌های انتخاباتی ردوبدل شده در تلفن های همراه شهروندان ایرانی.
از پیام‌های انتخاباتی ردوبدل شده در تلفن های همراه شهروندان ایرانی.

در حالی که کمتر از دو روز به آغاز رای‌گیری در حوزه‌های انتخابیه ایران باقی مانده است، گزارش‌های رسیده حاکی است که اختلال در سایت‌های خبری و شبکه‌های اطلاع رسانی آغاز شده و برخی از سایت‌ها از دسترس خارج شده‌اند.

خبرگزاری ایسنا روز چهارشنبه پنجم اسفند از عدم دسترسی به چندین سایت خبری خبر داده و در این زمینه با مدیران سه سایت گفت‌وگو کرده است.

ایسنا از قول مدیرمسوول سایت «انصاف نیوز» نوشته که این پایگاه اطلاع‌رسانی عصر روز سه‌شنبه مورد حمله قرار گرفت که منجر به از کار افتادن آن شد.

علی اصغر شفیعیان با اشاره به اینکه سایت یاد شده در یک لحظه، «۳۸۰۰ درخواست کننده ورود داشت» افزوده است: «آی‌دی که وارد این سایت شده بود از بخارست پایتخت رومانی بود. هر چند شواهد نشان می‌دهد رقبا در داخل پیش از این برای این اقدام معمولا از آی دی‌های خارجی استفاده می‌کنند».

سایت «انصاف‌نیوز» اخبار مربوط به اصلاح‌طلبان را منتشر می‌کند.

علی غفاریان، مدیرمسوول سایت اصولگرای «صراط نیوز» نیز گفته که این پایگاه اطلاع رسانی از کار افتاده است، هرچند که وی تاکید دارد مشکل به «دامنه سایت» باز می‌گردد و افزوده است: «ان‌شاالله که این مشکل ربطی به اخبار انتخابات ندارد».

سایت «تدبیر ۲۴» نیز از جمله پایگاه‌های اطلاع رسانی است که به گفته مدیرمسوول آن از دسترس خارج شده است.

محمد مهدی محمدی روز چهارشنبه به ایسنا گفته که «امروز قبل از ظهر سایت از دسترس خارج شد. در تماسی هم که با شرکت پشتیبانی داشتیم جوابی حاصل نشد. سپس با مسؤولان وزارت ارتباطات تبادل اطلاعات داشتیم که مطرح کردند حمله به سایت صورت گرفته است».

در هفته جاری سایت اکبر هاشمی رفسنجانی، رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام، نیز با اختلالات گسترده‌ای روبرو شد و روز سه‌شنبه برای ساعاتی از کار افتاد.

آقای هاشمی که هر روز سخنرانی داشته و علیه رقبای اصولگرای خود موضعگیری می‌کند سرلیست «خبرگان مردمی» برای مجلس خبرگان است.

دفتر وی با انتشار بیانیه‌ای گفته است: «تندروهای افراطی که از روشنگری‌های آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به ستوه آمده‌اند و تمام رشته‌های خود را پنبه می‌بینند با ایجاد اختلال و حمله بسیار گسترده به سرورهای سایت شخصی وی و پایگاه اطلاع رسانی روابط عمومی و تبلیغات دفتر رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام و در نتیجه از دسترس خارج شدن آن‌ها اقدام کرده‌اند».

سایت «پایش» نیز در گزارشی این احتمال را مطرح کرده است که شبکه اجتماعی «تلگرام» ظرف روزهای پنجشنبه و جمعه مسدود شود. آمار‌ها حاکی است که بیش از ۲۰ میلیون ایرانی در این شبکه عضو هستند و در روزهای اخیر اقدام به تبادل لیست‌های انتخاباتی میان خود کرده‌اند.

علی عالمی، دانشجوی ۲۶ ساله در دانشگاه آزاد تهران، به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته که شبکه تلگرام «برای بسیاری از رای‌دهندگان آسان‌تر و قابل دسترس‌تر است» و من در یک هفته گذشته از این شبکه برای ترغیب رای‌دهندگان استفاده کردم.

وزارت کشور ایران اعلام کرده است که شش هزار و ۲۰۰ نفر در انتخابات مجلس شورای اسلامی رقابت می‌کنند. این رقم برای مجلس خبرگان ۱۶۶ نفر است.

معصومه کاملی، معلم مهدکودک، نیز به این خبرگزاری آمریکایی گفته که نامزدهای‌های خود را بر اساس پیام‌هایی که در تلگرام منتشر می‌شود انتخاب کرده است و افزوده که این «یک شبکه خوب» برای کسانی است که سرشان شلوغ است.

حتی حسن روحانی، رییس جمهوری ایران، برای ترغیب رای‌دهندگان به حضور در پای صندوق‌های انتخابات به شبکه های اجتماعی روی آورده است.

پیام وی که روز چهارشنبه فرستاده شد، این است: «مردم عزیز ایران، کشور امروز به رای شما نیاز دارد. جمعه، ۷ اسفند، آینده پرامید ایران را رقم بزنیم».

برخی از جریان‌های سیاسی که برای انتخابات مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی لیست داده‌اند، به جای کارت‌های انتخاباتی اقدام به تهیه فهرست موبایلی از نامزدهای خود کرده‌اند که قابل دانلود بوده و می‌توان آن را پای صندوق رای برد.

اختلال و مسدودسازی پایگاه‌های اطلاع‌رسانی در ایران سابقه‌ای دیرینه دارد و اوج آن در انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ رخ داد که علاوه بر از دسترس شدن بسیاری از سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی نظیر فیس‌بوک و توئیتر، سیستم پیام کوتاه تلفن همراه نیز قطع شد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس و به نقل از سازمان آمریکایی «خانه آزادی»، حدود ۴۰ درصد از جمعیت ۷۷ میلیونی ایران به اینترنت دسترسی دارند. با این حال، این دسترسی با سانسور و فیلترینگ همراه است و بسیاری از ایرانی‌ها ناچارند که از فیلترشکن استفاده کنند.

بر اساس گزارش آمار وزارت کشور ایران، حدود ۵۵ میلیون نفر واجد شرایط رای دادن در سراسر کشور هستند که هشت میلیون نفر آنها در تهران هستند. یک میلیون نفر کار برگزاری انتخابات را برعهده دارند و ۲۵۰ هزار پلیس نیز قرار است امنیت این انتخابات را تضمین کنند.

XS
SM
MD
LG