لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۳

ایران به هر خانواده فلسطینی‌ کشته شده «هفت هزار دلار پرداخت می‌کند»


محمد فتحعلی (سمت چپ تصویر)، سفیر ایران در لبنان به همراه علی اکبر ولایتی، مشاور رهبر جمهوری اسلامی
محمد فتحعلی (سمت چپ تصویر)، سفیر ایران در لبنان به همراه علی اکبر ولایتی، مشاور رهبر جمهوری اسلامی

سفیر ایران در لبنان گفت جمهوری اسلامی به خانواده فلسطینی‌هایی که در جریان اعتراضات ضداسرائیلی کشته شده‌اند یا آنها که خانه‌های‌شان را اسرائیل خراب کرده است، هزاران دلار کمک مالی می‌کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، محمد فتحعلی روز چهارشنبه پنجم اسفند در یک کنفرانس خبری که در بیروت برگزار شد، اظهار داشت: «طبق این تصمیم‌گیری اول از همه به خانواده هر یک از شهدای انتفاضه در بیت المقدس مبلغی به ارزش هفت هزار دلار پرداخت می‌شود».

وی افزود ایران همچنین ۳۰ هزار دلار به خانواده کسانی که اسرائیل خانه آنها را به خاطر نقش فرزندشان در اعتراضات خراب کرده است، پرداخت می‌کند.

شمار بسیاری از فلسطینی‌ها و ده‌ها اسرائیلی طی پنج ماه اخیر در جریان خشونت‌های خیابانی کشته شده‌اند. گزارش‌های متعددی درباره اقدام فلسطینی‌های معترض به چاقوکشی و تیراندازی علیه شهروندان اسرائیلی منتشر شده است. نیروهای امنیتی اسرائیل بسیاری از مهاجمان را با شلیک گلوله از پای در آورده‌ است.

اعلام حمایت مالی ایران از خانواده مهاجمان فلسطینی، واکنش تند اسرائیل را به دنبال داشته، به طوری که وزارت امور خارجه اسرائیل با انتشار بیانیه‌ای این اقدام ایران را محکوم کرده است.

این بیانیه می‌گوید که چنین مسئله‌ای «بار دیگر نقش ایران را در تقویت تروریسم عیان می‌سازد» و اثبات می‌کند که «ایران پس از توافق هسته‌ای همچنان در عرصه تروریسم بین‌المللی بازیگر اصلی است».

دولت اسرائیل از مخالفان اصلی توافق هسته‌ای قدرت‌های جهانی با ایران است و بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر این کشور اعتقاد دارد که «سرازیر شدن پول نقد به سوی ایران به آن کشور امکان خواهد داد که میزان حمایتش از گروه‌های مسلح وابسته به خود از جمله حزب‌الله لبنان و سایر دشمنان اسرائیل را افزایش دهد».

این مسئله را جان کری، وزیر خارجه آمریکا نیز تایید کرده و گفته است که «نمی‌توان این احتمال را رد کرد که بخشی از پول آزاد شده ایران پس از رفع تحریم‌ها صرف تروریسم خواهد شد، اما هنوز نشانه‌ای از اینکه پول‌های آزاد شده به چنین مصرفی می‌رسد در دست نیست».

XS
SM
MD
LG