لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۰۵

پارلمان اروپا از اتحادیه خواست عربستان را تحریم تسلیحاتی کند


بیانیه پارلمان اروپایی پس از آن به رای گذاشته شد که درخواستی در همین زمینه با ۷۵۰ هزار امضا از سوی شهروندان اروپایی تهیه شده بود
بیانیه پارلمان اروپایی پس از آن به رای گذاشته شد که درخواستی در همین زمینه با ۷۵۰ هزار امضا از سوی شهروندان اروپایی تهیه شده بود

نمایندگان پارلمان اروپا از آن اتحادیه خواستند تا عربستان سعودی را تحت تحریم‌های تسلیحاتی قرار دهد.

نمایندگان می‌گویند کشورهای اروپایی مانند فرانسه یا بریتانیا، نباید به کشوری که غیرنظامیان را در یمن هدف قرار می‌دهد، تسلیحات بفروشند.

به گزارش خبرگزاری رویترز قانونگذاران اتحادیه اروپا، ۶ اسفند ماه، با اکثریتی قریب به اتفاق به این بیانیه رای دادند. این بیانیه غیرالزام‌آور است و با ۴۴۹ رای موافق در برابر ۳۶ رای مخالف تصویب شد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، در این بیانیه از فدریکا موگرینی، نماینده ارشد سیاست خارجی اتحادیه اروپا، خواسته شده تا مقدمات تحریم را فراهم کند.

بیانیه پارلمان اروپایی پس از آن به رای گذاشته شد که درخواستی در همین زمینه با ۷۵۰ هزار امضا از سوی شهروندان اروپایی تهیه شده بود.

بریتانیا و فرانسه در صدر فروشندگان تسلیحات به ریاض به شمار می‌روند. به گفته نمایندگان، بریتانیا مجوز فروش ۳ میلیارد دلار تسلیحات به عربستان را، پس از آنکه نیروهای سعودی حملات خود به یمن را آغاز کرد، صادر کرده‌است.

عربستان سعودی می‌گوید برای بازگرداندن قدرت به دولت مشروع یمن به رهبری عبد ربه منصور هادی، به شورشیان در آن کشور حمله کرده‌است.

حوثی‌ها و گروهی از هواداران علی عبدالله صالح، علیه رئیس‌جمهوری یمن شورش کرده‌اند. شورشی‌ها یک سال پیش کاخ ریاست‌جمهوری را تصرف کرده و هادی را در حصر خانگی قرار دادند. آقای هادی در نهایت از صنعا به عدن و سپس به عربستان سعودی رفت.

پیش از این سازمان عفو بین‌الملل، با هشدار در مورد احتمال وقوع «جنایت‌های جنگی» در جریان حملات هوایی ائتلاف به رهبری عربستان در یمن، خواستار اعمال محدودیت‌های تسلیحاتی علیه آن کشور شده بود.

این سازمان در گذشته نیز با تاکید بر وقوع جنایت جنگی از سوی طرف‌های درگیر در یمن، گفته بود در آن کشور «جای امنی برای غیرنظامیان وجود ندارد».

XS
SM
MD
LG