لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۴۹

قطعنامه جدید در آمریکا: ایران به یافتن لوینسون کمک کند


رابرت (باب) لوینسون، مأمور پیشین پلیس فدرال آمریکا
رابرت (باب) لوینسون، مأمور پیشین پلیس فدرال آمریکا

مجلس نمایندگان ایالات متحده روز دوشنبه، دهم اسفند، قطعنامه‌ای را به تصویب رساند که در آن از ایران خواسته شده تا «به عنوان اقدامی انسان‌دوستانه» به تعهد خود مبنی بر کمک به یافتن رابرت لوینسون، مأمور پیشین اف‌بی‌آی، پلیس فدرال آمریکا، عمل کند.

بنا به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، در این قطعنامه ذکر شده‌ است که ایران موافقت کرده تا تمامی اطلاعاتی را که در مورد ناپدید شدن لوینسون در دست دارد، به دولت آمریکا ارائه کند.

رابرت لوینسون، ۶۷ ساله و مامور پیشین اف‌بی‌آی، شهروند آمریکایی است که ۹ سال پیش در جزیره کیش ناپدید شد.

مقام‌های آمریکایی مدت‌ها تأکید داشتند که آقای لوینسون تنها به منظور فعالیت تجاری به ایران سفر کرده بود، اما اخیراً برخی رسانه‌های آمریکا در گزارش‌هایی آوردند که آقای لوینسون در واقع در مأموریتی تأیید نشده و مخفی برای سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، سیا، اطلاعات جمع می‌کرده است.

تِد دویچ، از نمایندگان حزب دموکرات آمریکا، که قطعنامه مصوبه روز دوشنبه را به مجلس نمایندگان ارائه داده‌ است روز سه‌شنبه در صفحه فیس‌بوک خود نوشت که در این قطعنامه از دولت آمریکا و هم‌پیمانان این کشور خواسته شده تا برای یافتن و بازگرداندن رابرت لوینسون به آمریکا «تلاشی خستگی‌ناپذیر» به خرج دهند.

در دی‌ماه گذشته در چارچوب مبادله زندانیان بین تهران و واشینگتن، پنج شهروند آمریکا که چهار نفر از آنها دارای تابعیت دوگانه هستند، از زندان‌های ایران آزاد شدند. همزمان هفت ایرانی زندانی در آمریکا نیز آزاد شدند.

از آنجا که رابرت لوینسون در میان این افراد آزادشده نبود مسئله ناپدید شدن او بار دیگر در کانون توجه مقامات آمریکایی قرار گرفته‌ است.

این در حالی است که پیشتر سخنگوی کاخ سفید گفته بود که رابرت لوینسون دیگر در ایران نیست، اما اطلاعات بیشتری در این زمینه ارائه نکرد.

پلیس فدرال آمریکا، اف‌بی‌آی، در ادامه تلاش‌های خود برای یافتن رابرت لوینسون اقدام به ایجاد صفحه فارسی در فیس‌بوک کرده است.

XS
SM
MD
LG