لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۲۶

مرگ یک جوان به دنبال ورود «اشتباهی» نظامیان اسرائیلی به یک اردوگاه


تازه‌ترین درگیری مسلحانه میان ارتش اسرائیل با فلسطینی‌ها در کرانه باختری به مرگ یک جوان فلسطینی و زخمی شدن ده تن دیگر انجامید.

سربازان اسرائیلی شامگاه دوشنبه، دهم اسفند، در حمله به اردوگاه قلندیه در نزدیکی رام‌الله، مقر سیاسی تشکیلات خودگردان فلسطینی، با جوانانی که به سوی آنها سنگ‌پرانی می‌کردند، درگیر شدند.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل به نقل از ارتش این کشور، دو تن از نظامیان اسرائیلی مسیر خود را «گم» کرده و به دلیل اعتماد به جی‌پی‌اس، دستگاه جهت‌یاب، خودرو «اشتباها» وارد قلندیه شدند و ارتش برای نجات آنها مجبور به اعزام نیروهایی به این اردوگاه شده است.

ارتش اسرائیل مدعی است، پیش از اعزام نیروهای کمکی، فلسطینی‌ها خودروی دو نظامی «راه گم‌کرده» را با بطری آتش‌زا مورد حمله قرار داده و جان آنها در «خطر» بوده است.

درپی این ماجرا که نزدیک به دو ساعت طول کشید، دو نظامی یادشده سالم از محل به بیرون منتقل شدند، اما پنج نظامی دیگر اسرائیل با اصابت سنگ و بطری آتش‌زا زخمی شدند.

اسرائیل می‌گوید که همواره از تکرار حادثه مرگ یکی از سربازان خود به دست فلسطینی‌ها در کرانه باختری در دهه گذشته «نگران» است.

رسانه های فلسطینی می گویند، «ایاد عمر» فلسطینی ۲۲ ساله کشته شده در اردوگاه قلندیه، دانشجوی رشته رسانه در دانشگاه قدس بوده است.

در پی این درگیری تازه، خسارات بسیار زیادی در محل به جای ماند.

از پنج ماه پیش نزدیک به ۱۹۰ فلسطینی در بیت‌المقدس و کرانه باختری به دست اسرائیلی‌ها کشته شده‌اند؛ بیش از دوسوم آنها کسانی هستند که به دلیل «حمله با چاقو» علیه اسرائیلی ها هدف قرار گرفته‌اند.

اسرائیل نیز در همین دوره زمانی که «انتفاضه سکاکین» («شورش چاقو») نام گرفته ۳۳ کشته داده است.

در کنار ادامه ناآرامی‌های باریکه غزه و ادامه تنش در بیت‌المقدس، نوار غزه نیز در چند روز گذشته شاهد راهپیمایی های اعتراضی بوده است.

هزاران فلسطینی روز دوشنبه، دهم اسفند، نیز برای چندمین روز پیاپی در شهر غزه تظاهرات کرده و خواهان تحقیق در مورد کشته شدن عمر زاید النائف شدند.

جسد عمر زاید النائف یکی از فعالان جبهه خلق فلسطین و زندانی پیشین امنیتی در زندان‌های اسرائیل، روز جمعه، هفتم اسفند، در صوفیه، پایتخت بلغارستان، کشف شد.

جمیل هرمز از مسئولان ارشد جبهه خلق فلسطین غزه روز دوشنبه در صف اول راهپیمایان غزه به رسانه‌های فلسطینی گفت، موساد اسرائیل عامل قتل النائف بوده است.

اسرائیل در این باره سکوت کرده و تشکیلات خودگردانی نیز اتهام «همکاری» با اسرائیل در کشته شدن النائف را رد کرده است.

در همین حال، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل از تصمیم سلف خود به عقب‌نشینی اسرائیل از نوار غزه شدیدا انتقاد کرد.

به گزارش وب‌سایت خبری وای‌نت، آقای نتانیاهو روز دوشنبه، دهم اسفند، در دومین سالروز مرگ آریل شارون، نخست وزیر اسبق اسرائیل، نبود حضور دائمی ارتش اسرائیل در غزه را موجب «تقویت تروریسم» نامید.

شارون ۱۱ سال پیش ارتش اسرائیل را پس از ۳۸ سال اشغالگری، از این باریکه بیرون کشید.

XS
SM
MD
LG