لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۰۳

تنها بازمانده فهرست «خبرگان مردم» به نتیجه انتخابات تهران اعتراض کرد


آیت‌الله محمد سجادی از راه‌یابی به مجلس خبرگان بازمانده است.
آیت‌الله محمد سجادی از راه‌یابی به مجلس خبرگان بازمانده است.

آیت‌الله محمد سجادی٬ تنها نامزد عضو فهرست «خبرگان مردم» مورد حمایت اکبر هاشمی رفسنجانی که از راه‌یابی به مجلس پنجم خبرگان رهبری بازمانده است، در نامه‌ای به شورای نگهبان نسبت به تجمیع آراء این انتخابات اعتراض کرد.

متن کامل نامه اعتراضی این نامزد پنجمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری از حوزه انتخابیه تهران روز سه‌شنبه ۱۱ اسفند از سوی خبرگزاری ایلنا منتشر شده است.

آقای سجادی در نامه خود نوشته است که به خاطر «دفاع از حق‌ الناس» بر خود لازم دیده تا «نسبت به تجمیع آراء و صندوق‌هایی» که شماره‌های آنها را پیوست کرده است اعتراض کند.

وی افزوده که «طبیعی است بازشماری این صندوق‌ها می‌تواند رفع کننده شبهات باشد و هرگونه شائبه‌ای را نسبت به سلامت انتخابات از بین ببرد».

محمد سجادی عضو فهرستی بود که در جریان انتخابات هفتم اسفند به فهرست «خبرگان مردم» مشهور شد و از سوی اکبر هاشمی رفسنجانی حمایت می‌شد.

نام سجادی در فهرست ائتلاف اصلاح‌طلبان و اعتدال‌گرایان مشهور به «لیست امید» نیز قرار داشت که از سوی محمد خاتمی٬ رییس جمهوری پیشین ایران، حمایت می‌شد.

۱۵ نفر از ۱۶ نامزد حاضر در این فهرست انتخاباتی به خاطر رای حامیان جریان اصلاحات به کل فهرست موفق شدند از حوزه انتخابیه تهران وارد مجلس خبرگان رهبری شوند.

تنها عضو بازمانده این فهرست محمد سجادی است که پس از اعلام نتایج انتخابات به این موضوع اعتراض کرده و خواستار رسیدگی به این مسئله شده است.

شانزدهمین نامزدی که از حوزه انتخابیه تهران وارد مجلس خبرگان رهبری شده٬ احمد جنتی دبیر شورای نگهبان است که نام وی در فهرست «ائتلاف اصول‌گرایان» قرار داشت.

اعلام نام جنتی به عنوان آخرین راه‌یافته به مجلس خبرگان رهبری از حوزه تهران با توجه به رای حامیان جریان اصلاحات به کل فهرست مورد حمایت هاشمی و خاتمی٬ با تردید‌ها و ابهام‌هایی مواجه شده است.

برخی حامیان جریان اصلاحات می‌گویند با توجه به رای هماهنگ به دو فهرست اصلاح‌طلبان در مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی٬ احتمال راه‌یابی جنتی به مجلس خبرگان بعید بوده است.

این تردید‌ها زمانی افزایش می‌یابد که همه ۳۰ نامزد اصلاح‌طلبان در مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه تهران توانسته‌اند همه کرسی‌های پایتخت را به دست بیاورند.

احمد جنتی همراه با محمد یزدی و محمدتقی مصباح یزدی در این دوره از انتخابات مورد هدف کمپینی به نام «رای سلبی» بود که هدف آن حذف این سه نفر از ترکیب آینده مجلس خبرگان رهبری بود.

این کمپین موفق شد یزدی و مصباح یزدی را از ترکیب آینده مجلس خبرگان رهبری حذف کند و اعضای آن نسبت به اعلام حضور نام احمد جنتی در فهرست راه‌یافتگان به مجلس خبرگان رهبری تردید دارند.

محمد سجادی نیز به منظور رفع ابهام‌ها و تردید‌ها در این‌ خصوص به شورای نگهبان اعتراض کرده و احمد جنتی به عنوان دبیر این شورا باید به اعتراض وی رسیدگی کند.

XS
SM
MD
LG