لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۴:۵۴

پیروزی کلینتون و ترامپ در اکثر ایالت‌ها در «سه‌شنبه بزرگ»


برآوردها نشان می‌دهد که هیلاری کلینتون از حزب دمکرات و دونالد ترامپ از حزب جمهوری‌خواه آمریکا، در انتخابات مقدماتی همزمان در چندین ایالت آن کشور، موسوم به «سه‌شنبه بزرگ»، بیشترین شمار ایالت‌ها را از آن خود کرده‌اند.

بنا بر برآوردها، ترامپ دست‌کم در هفت ایالت از ۱۰ ایالت پیروز شده‌است. کلینتون هم هفت ایالت را از ۱۱ ایالت از آن خود کرده‌است. وضعیت آرای جمهوری‌خواهان در ایالت آلاسکا هنوز مشخص نیست.

در میان جمهوری‌خواهان تد کروز در دو ایالت و مارکو روبیو در یک ایالت به پیروزی رسیده‌اند.

برنی سندرز نامزد انتخابات مقدماتی حزب دمکرات هم در چهار ایالت پیشی گرفته‌است.

گزارش‌ها حاکی از آن است که خانم کلینتون با در دست داشتن آرای اکثریت سیاه‌پوست در ایالت‌های جنوبی آمریکا، آلاباما، آرکانازاس، جرجیا، تنسی و تکزاس را از آن خود کرده‌است.

او در ماساچوست رقابت بسیاری نزدیکی با سندرز داشته و می‌گوید در این ایالت نیز پیروز شده‌است. وزیر خارجه پیشین آمریکا توانسته اکثریت آرای انتخابات مقدماتی در ویرجینیا را نیز به دست آورد.

سندرس در ورمونت، جایی که سناتور آن است، اوکلاهما، کولورادو و مینه‌سوتا به پیروزی رسید.

ترامپ هم در آلاباما، آرکانزاس، جرجیا، ماساچوست، تنسی، ورمنت و ویرجینیا پیروز شده در حالی‌که مینه‌سوتا به روبیو رسیده و تکزاس و اوکلاهما نیز از آن تد کروز شده‌است.

​مارکو روبیو برای نخستین بار است که در ایالتی به پیروزی می‌رسد. تد کروز پیشتر در آغاز انتخابات مقدماتی، موفق شده بود در آیووا پیروز شود.

با پیروزی‌های به دست آمده برای ترامپ و کلینتون، در حالی‌که آنها در عمده رقابت‌های قبلی نیز برتری داشته‌اند، جایگاه آنها به عنوان‌های نامزدهای نهایی احزاب محکم‌تر می‌شود.

دونالد ترامپ در حالی در دست‌کم هفت ایالت به پیروزی رسیده که طی روزهای گذشته تحت حملات شدید رقبای هم‌حزبی خود قرار داشت.

انتخابات مقدماتی همچنان دست‌کم در ۳۵ ایالت دیگر در هفته‌ها و ماه‌های آینده برگزار خواهد شد.

XS
SM
MD
LG