لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۲۳

شورای همکاری خلیج فارس حزب‌الله لبنان را گروه تروریستی خواند


شبه‌نظامیان حزب‌الله لبنان
شبه‌نظامیان حزب‌الله لبنان

شش کشور حاشیه خلیج فارس روز چهارشنبه، ۱۲ اسفند، در اقدامی علیه حزب‌الله لبنان، این گروه شبه‌نظامی را که تحت حمایت مستقیم جمهوری اسلامی است سازمان «تروریستی» طبقه‌بندی کردند.

گزارش خبرگزاری فرانسه در این باره به اظهارات عبداللطیف زیانی، دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس، اشاره دارد که حزب‌الله را «تهدیدی» برای امنیت کشورهای عربی دانسته است.

به گفته وی، شبه‌نظامیان حزب‌الله لبنان با تحریک نسل جوان آنها را اجیر می‌کنند و به «اقدامات تروریستی در سوریه، یمن و عراق» دست می‌زنند.

این اقدام شورای همکاری خلیج فارس تنها چند روز پس از آن انجام می‌شود که عربستان سعودی اعلام کرد برنامه خود برای کمک سه میلیارد دلاری به ارتش لبنان را به خاطر فعالیت‌‌های حزب‌الله متوقف خواهد کرد.

حزب‌الله از گروه‌های مورد حمایت ایران است که در سوریه نیز حضور نظامی دارد و به حکومت بشار اسد در جنگ داخلی این کشور یاری می‌رساند که از این نظر موضعی در برابر ریاض دارد.

در عین حال لبنان هم به عنوان عضو اتحادیه عرب و سازمان همکاری‌های اسلامی حاضر نشده از بیانیه‌های این دو نهاد در محکومیت حمله به اماکن دیپلماتیک عربستان سعودی در ایران حمایت بکند که این مسئله نارضایتی ریاض را به دنبال داشته است.

ریاض همچنین هفته گذشته در مورد سفر شهروندان خود به لبنان هشدار داد و از اتباع خود که در این کشور حضور دارند، خواست لبنان را ترک کنند.

در این میان قطر و کویت نیز موضع مشابهی اتخاذ کردند، اما امارات متحده عربی گامی فراتر از این برداشت و ضمن اعلام ممنوعیت سفر شهروندان خود به لبنان روابط خود را نیز با بیروت کاهش داد.

کشورهای عربی خلیج فارس از سال ۲۰۱۳ تحریم‌هایی را علیه حزب‌الله لبنان وضع کرده‌اند که هدف از آن مقابله با مداخله نظامی این گروه در سوریه عنوان شده است.

شش کشور شورای همکاری خلیج فارس عبارتند از عربستان سعودی، امارات متحده عربی، کویت، قطر، بحرین و عمان.

XS
SM
MD
LG